Από σήμερα το μεσημέρι τέθηκε σε “δημόσια διαβούλευση” (δημοκρατικοφανής τρόπος του αποφασίζομεν και δατάσσομεν) σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις» που παρουσίασαν σε κοινή διαδικτυακή συνέντευξη τύπου η Νίκη Κεραμέως και ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τρεις βασικές αλλαγές:
- Διατάξεις για τη θέσπιση ελάχιστης βάσης εισαγωγής για την εισαγωγή στις σχολές. Επιπλέον προβλέπεται η υποβολή μηχανογραφικού δελτίου σε δύο φάσεις από το καλοκαίρι του 2022, με συγκεκριμένο προβλεπόμενο αριθμό δυνατών επιλογών σχολών. Τέλος θεσπίζεται από το καλοκαίρι του 2021 η δυνατότητα υποβολής παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου, το οποίο επιτρέπει την κατάληψη θέσης καταρτιζόμενου σε δημόσιο Ι.Ε.Κ.
- Σύσταση ειδικού αστυνομικού σώματος σε κάθε πανεπιστήμιο. Το νέο σώμα που θα ονομάζεται ΟΠΠΙ, θα στελεχώνεται από κατωτέρους αξιωματικούς και ειδικούς φρουρούς και παρά τις αντιδράσεις των πρυτάνεων, το νέο σώμα θα υπάγεται στην Ελληνική Αστυνομία. Τα μέλη του νέου σώματος θα διατίθενται αναλόγως με τις ανάγκες των ιδρυμάτων, θα λαμβάνουν ειδική εκπαίδευση από την αστυνομία και θα φέρουν ειδική στολή ώστε να ξεχωρίζουν από τους άλλους αστυνομικούς αλλά δεν θα φέρουν πυροβόλα όπλα. Περαιτέρω προβλέπεται ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο πειθαρχικού δικαίου για τους φοιτητές του πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου σπουδών.
- Διατάξεις για τη θέσπιση ανώτατου χρονικού ορίου φοίτησης, με ειδική μέριμνα για όσους ήδη φοιτούν στα Α.Ε.Ι. μέσω της πρόβλεψης μεταβατικού χρόνου ολοκλήρωσης των σπουδών
Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί την Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2021 και ώρα 20:00.
ΤΟ ΣΤΕΝΕΜΑ ΤΩΝ ΔΙΟΔΩΝ ΚΑΙ Η ΔΡΑΣΤΙΚΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΕΙΣΑΚΤΕΩΝ
Τέσσερις μήνες μετά την έναρξη μιας περίεργης και «ιδιαίτερης» σχολικής χρονιάς, με μαθητές, εκπαιδευτικούς και οικογένειες όλους έγκλειστους και αποκλεισμένους, η κυβέρνηση της ΝΔ βρήκε την κατάλληλη ευκαιρία να «περάσει» μια νέα επικίνδυνη αναδιάρθρωση στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Είναι φανερό ότι η υλοποίηση αυτής της πρότασης του υπουργείου Παιδείας (σε συνδυασμό με την κακόφημη Τράπεζα Θεμάτων), θα πριμοδοτήσει σημαντική μείωση εισακτέων στα Πανεπιστήμια από το ερχόμενο κιόλας έτος κατεύθυνση που, βεβαίως, δεν είναι ξένη από τη ιδεολογική και πολιτική «γραμμή» της Κυβέρνησης όπως έχει διατυπωθεί στο προεκλογικό της πρόγραμμα.
Πρόκειται για μια επιχείρηση νομιμοποίησης του εξοστρακισμού των πιο αδύνατων κοινωνικά και σχολικά μαθητών και για ένα «στένεμα» των διόδων των πανεπιστημίων που «κλείνει το μάτι» στα λεγόμενα Κολέγια, στα οποία προσφέρεται έτοιμη πελατεία το «πλεόνασμα» των υποψηφίων που δεν θα εισάγεται.
Είναι φανερό δια γυμνού οφθαλμού ότι ο βασικός προσανατολισμός της κυβέρνησης είναι η μείωση των εισακτέων, η πριμοδότηση της ιδιωτικής Ανώτατης Εκπαίδευσης και η ιδιωτικοποίηση του δημόσιου πανεπιστημίου με την παραχώρηση υποδομών του για όσους ξένους φοιτητές μπορούν να πληρώνουν δίδακτρα. Η επαναφορά της βάσης του 10 (που ντύνεται με διαφορετικά ρούχα για να περάσει αθέατη), θα παίξει τον ρόλο του τροχονόμου της εισόδου στα πανεπιστήμια, εξοστρακίζοντας, με εργαλείο τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, χιλιάδες υποψήφιους, χωρίς να εκτεθεί το υπουργείο Παιδείας με μια ανακοίνωση μειωμένου αριθμού εισακτέων.
Οι αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση μεσούσης της σχολικής χρονιάς, τη στιγμή μάλιστα που συνοδεύονται από το «πραξικοπηματικό» νυχτερινό νομοσχέδιο για την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων των Κολεγίων είναι άλλο ένα σκληρό χτύπημα στα παιδιά λαϊκών και πιο φτωχών οικογενειών που σε πολλές περιπτώσεις επιχειρείται να αποκλειστούν από την τριτοβάθμια εκπαίδευση και να οδηγηθούν στην «εξειδίκευση», στην «απλήρωτη μαθητεία», στις μεταγυμνασιακές σχολές φοίτησης που επίσης ετοιμάζει το Υπουργείο Παιδείας με το νομοσχέδιο που αφορά στην Τεχνική Εκπαίδευση. Έτσι φαίνεται ξεκάθαρα ότι το πρόβλημα για την κυβέρνηση δεν είναι οι ακαδημαϊκές – σχολικές επιδόσεις των μαθητών στο σχολείο και τις εξετάσεις ούτε η βάση του 10 αλλά…η «τσέπη» τους, η οικονομική τους δυσπραγία να πληρώσουν για να φοιτήσουν και να αποφοιτήσουν από τα ιδιωτικά κολλέγια που θα ξεφυτρώσουν πολύ γρήγορα σε όλη την ελληνική επικράτεια, «πουλώντας» γνώση και πτυχία…
Σχέδιο μείωσης του μαθητικού πληθυσμού των Γενικών Λυκείων
Οι νέες παρεμβάσεις του ΥΠΑΙΘ που αφορούν στην εισαγωγή των μαθητών στα ΑΕΙ με την λεγόμενη ελάχιστη βάση του 10 και με το διπλό μηχανογραφικό περιορισμένων επιλογών, οδηγούν, φανερά στη δραστική μείωση των εισακτέων.
Ωστόσο, ο συνολικός σχεδιασμός του ΥΠΑΙΘ πάει μακρύτερα από τη δραστική μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ. Το Υπουργείο Παιδείας «στήνει» μεθοδικά λαιμητόμους για να πετύχει το σκοπό του που δεν είναι άλλος από την πολυπόθητη μείωση του μαθητικού πληθυσμού των Γενικών Λυκείων.
Η ΝΕΑ κυρίαρχη «εκπαιδευτική ηθική;». Ή έχει κανείς τις «δυνατότητες και τις ευκαιρίες» να σπουδάσει με στόχο ένα επιστημονικό επάγγελμα ή δεν τις έχει οπότε δεν χρειάζεται «να προχωρήσει στα γράμματα»! Ορατά το ΥΠΕΠΘ προτιμά μια ολόκληρη κατηγορία παιδιών και δεν είναι δύσκολο να πούμε ποια να παραμείνει όσο το δυνατό λιγότερο χρόνο στο σχολείο.
Η πρώτη μεθόδευση αφορά στην παραπέρα συρρίκνωση της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με τη συγχώνευση ή και το κλείσιμο και άλλων τμημάτων Πανεπιστημίων που πριμοδοτεί και πριμοδοτείται από τη δεύτερη μεθόδευση που αφορά στη μείωση του αριθμού των εισακτέων με εργαλείο-λαιμητόμο την λεγόμενη ελάχιστη βάση εισαγωγής. Η τρίτη μεθόδευση αφορά στην επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων η οποία, με τους «κατάλληλους» ελιγμούς στο βαθμό δυσκολίας των θεμάτων μπορεί να δημιουργήσει εκατόμβες απορριπτόμενων.
Θυμίζουμε, επίσης, ότι ήδη το ΥΠΑΙΘ με το ν. 4692/2020 «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» έχει αυξήσει τα εξεταζόμενα μαθήματα στις ενδοσχολικές εξετάσεις του Ιουνίου (θα ισχύσει για τους φετινούς μαθητές) και παράλληλα έχει δυσκολέψει τους όρους προαγωγής και απόλυσης των μαθητών.
Παράλληλα, ας μην υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι το ΥΠΑΙΘ, όταν θεωρήσει ότι ολοκλήρωσε τον πρώτο γύρο των νομοθετικών του παρεμβάσεων, θα προχωρήσει και σε νέο σφίξιμο της θηλιάς, θεσπίζοντας τεστ και «γενικά φίλτρα» σ’ όλη την έκταση σχολείου, σε Γυμνάσιο και Λύκειο. Έτσι, η υποεκπαίδευση θα μεταμορφωθεί, όχι πολύ αργά, σε επίσημη και μαζική αποφοίτηση από το σχολείο. Οι μη ευνοημένοι μαθητές θα κληθούν να παίξουν το ρόλο της Ιφιγένειας για να φυσήξει ούριος άνεμος στις νέες οικονομικές συνθήκες και στις καινούργιες αποστολές που επιβάλλουν στην εκπαίδευση.
Δεν χρειάζεται να καταναλώσουμε πολύ στατιστική για να αποδείξουμε ότι το επιχειρούμενο «ρεκτιφιέ» της μεταγυμνασιακής δημόσιας εκπαίδευσης περνάει όχι μέσα από την βελτίωση των όρων λειτουργίας της για όλους τους μαθητές, αλλά, μέσα από τη νομιμοποίηση της «έξωσης» χιλιάδων μαθητών οι οποίοι αντιμετωπίζονται ως «πλεονάζον προσωπικό» σε επιχείρηση που «εξυγιαίνεται».
Οι παραλήπτες του «μηνύματος», που προβάλλεται σαν το τέλος της «εποχής χάριτος», δεν θα περιοριστούν, βεβαίως, στους «αποτυχόντες» της νέας σχολικής χρονιάς. Στήνεται ήδη ένας ολοκληρωμένος και «θωρακισμένος μηχανισμός αναχαίτισης» όσων ετοιμάζονται στο μέλλον να χτυπήσουν τις πόρτες του Λυκείου.
Εάν τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας προχωρήσουν απρόσκοπτα μέσα στην επόμενη πενταετία το Γενικό Λύκειο, θα έχει χάσει πάνω από 30.000 μαθητές από τους 200.000 περίπου που φοιτούν σήμερα (χωρίς να περιλαμβάνουμε σε αυτή τον εξοστρακισμό την άλλη μεγάλη απώλεια που έρχεται λόγω της δραματικής μείωσης των γεννήσεων).
Χρήστος Κατσικας – Γιώργος Καββαδίας
e-prologos.gr