Τα τελευταία χρόνια ο εκπτωτικός θεσμός «Black Friday (Μαύρη Παρασκευή)» με αφετηρία τις ΗΠΑ έχει εξαπλωθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες αλλά και στη χώρα μας. Πρόκειται για μία… μέρα χρυσωρυχείο για τις πολυεθνικές και τα πολυκαταστήματα, καθώς τα έσοδα που εισρέουν στα ταμεία είναι μεγάλα.
Ένας σύνθετος διαφημιστικός και ταυτόχρονα παραπλανητικός «πόλεμος» που στηρίζεται στην «ψυχολογία των μαζών» ξετυλίγεται κάθε χρόνο στα τέλη Νοέμβρη. Η σειρά έχεις ως εξής: Τα καταστήματα «βγάζουν μεγάλες προσφορές», τις υπερπροβάλλουν με διαφημίσεις και ο κόσμος «τρέχει». Από τη στιγμή που ο πελάτης ανταποκρίνεται, είναι πολύ εύκολο να έρθει και άλλος κόσμος που ούτε ενδιαφέρεται πραγματικά ούτε έχει δει κάποια διαφήμιση για τη συγκεκριμένη προσφορά. Το εμπορικό κεφάλαιο πάντα ψάχνει για τέτοιες ευκαιρίες και αν δεν τις βρίσκει τις κατασκευάζει. Όμως στην περίπτωσή μας κάτι φαίνεται να υπάρχει ιστορικά αλλά διογκώθηκε.
Οι καταγεγραμμένες χρήσεις του όρου «Μαύρη Παρασκευή» αναφέρονται: Σε μια χρηματοπιστωτική κρίση με τη συντριβή της αμερικανικής αγοράς χρυσού το 1869 με τη χρηματιστηριακή αγορά σε ελεύθερη πτώση. Στο μύθο που έχει εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια υποστηρίζοντας ότι πίσω στο 1800 οι ιδιοκτήτες των νότιων φυτειών των ΗΠΑ αυτή την περίοδο μπορούσαν να αγοράσουν σκλάβους με έκπτωση. Η συνηθέστερη και πραγματική εκδοχή, όμως, είναι το γρήγορο κέρδος την ημέρα μετά την «ημέρα των ευχαριστιών», οπότε οι μεγάλες εταιρείες λιανικής πώλησης χρησιμοποιούσαν στη λογιστική τους για να καταγράφουν τις απώλειες το κόκκινο χρώμα και τα κέρδη με μαύρο χρώμα ( έτσι εξηγείται και το Black… Friday).
Αυτή όμως η καλοστημένη επιχείρηση σε κάθε περίπτωση προσκρούει στη φτώχεια και την ακρίβεια και είναι έξω πολλές φορές από τις πραγματικές ανάγκες της λαϊκής οικογένειας. Είναι μια περίοδος δύσκολη για τους εργαζόμενους. Η εμπορική δράση της λεγόμενης «Black Friday», δηλαδή η εμπορική δράση των μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου, έδωσε λαβή για να κλιμακωθεί η επίθεση στους εμποροϋπαλλήλους. Το ίδιο γίνεται και με άλλες αφορμές, όπως οι «Λευκές Νύχτες», που αποφασίζουν δημοτικές αρχές και Εμπορικοί Σύλλογοι.
Υλοποιούνται σε όλες τις εκδοχές οι αντεργατικοί νόμοι και η εργοδοτική αυθαιρεσία, με την πολύτιμη βοήθεια των προηγούμενων και της σημερινής κυβέρνησης. Τα υποχρεωτικά 12ωρα, η κατάργηση τη κυριακάτικης αργίας και τα «κομμένα» ρεπό της «Μαύρης Παρασκευής», που στις περιπτώσεις μιας σειράς πολυκαταστημάτων, εμπορικών κέντρων και αλυσίδων επεκτάθηκε σε «μαύρο τριήμερο» και «Μαύρη βδομάδα», δεν είναι παρά η κορυφή του παγόβουνου, που παρουσιάζεται ως η «κανονικότητα» με την οποία πρέπει να συμβιβαστούν οι εργαζόμενοι.
Στις απαιτήσεις της εργοδοσίας για περισσότερη απλήρωτη δουλειά και ωράρια που κόβονται και ράβονται για να προσαρμοστούν πλήρως στις ανάγκες τους, τα σωματεία του κλάδου πρέπει να παλέψουν οργανωμένα για την ανατροπή της βάρβαρης πραγματικότητας.
Εξ άλλου το δρόμο τον δείχνουν οι χιλιάδες εργαζόμενοι στην Amazon, όπου κατά τη διάρκεια της Black Friday αποφάσισαν να απεργήσουν σε όλη την Ευρώπη. Η παγκόσμια εκστρατεία «Make Amazon Pay» (Κάντε την Amazon να πληρώσει), την οποία συντονίζει η διεθνής συνδικαλιστική ομοσπονδία UNI Global Union, αφορά τόσο σε απεργίες, όσο και σε διαδηλώσεις, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν σε πάνω από 30 χώρες από τη λεγόμενη Black Friday έως και τη Δευτέρα.
Οι κινητοποιήσεις διεκδικούν δίκαιους μισθούς και συνδικαλιστικά δικαιώματα για τους εργαζόμενους, φορολογική δικαιοσύνη και περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Η εκστρατεία συντονίζεται από περισσότερα από 80 συνδικάτα και ομάδες δικαιωμάτων.
Τα κέρδη της εργοδοσίας θα αυξάνονται, οι εργαζόμενοι θα φτωχαίνουν και θα είναι χωρίς δικαιώματα, αν δεν οργανώσουν τον αγώνα τους ενάντια στα αντεργατικά μέτρα κυβέρνησης – κεφαλαίου με τις Μαύρες Παρασκευές να είναι πιο μαύρες για τους εργαζόμενους.
πηγή: Λαϊκός Δρόμος
e-prologos.gr