Το ελληνικό κομμουνιστικό κίνημα κατά την δεκαετία του 1940 υπήρξε ένα από τα μαζικότερα και μαχητικότερα στην Ευρώπη. Οι επιτυχίες που σημείωσε ήταν πολλές. Χαρακτηριστικά, δημιούργησε δυο από τους πολυπληθέστερους στρατούς στην Ευρωπαϊκή ιστορία που αντιστάθηκαν σε πέντε κατακτητές καθώς και στον ντόπιο παρασιτικό καπιταλισμό , έφτιαξε δομές λαϊκής εξουσίας στα ελεύθερα βουνά της χώρας στο οποίο μπήκαν οι ρίζες μιας κοινωνίας άλλης χωρίς ανθρώπινη εκμετάλλευση, έκανε δύο τεράστιες πορείες στην Αθήνα κατά την διάρκεια της Γερμανικής κατοχής, κατάφερε να μην σταλούν Έλληνες εργάτες στα Γερμανικά εργοστάσια και τόσες άλλες πράξεις τιμής και γενναιότητας.
Οι Έλληνες κομμουνιστές όμως έχουν την πρωτοκαθεδρία και σε κάτι άλλο, έπραξαν την πρώτη αεροπειρατεία στην Ευρώπη και παγκοσμίως. Στα άγρια χρόνια του εμφυλίου και των διωγμών και συγκεκριμένα στις 6 Σεπτέμβρη του 1948, έξι νεαροί Θεσσαλονικείς, 6 αμούστακα ακόμη παιδιά, κατέλαβαν αεροπλάνο, το οποίο οδήγησαν στην Λαϊκή Δημοκρατία της Γιουγκοσλαβίας με απώτερο σκοπό να περάσουν στα βουνά της Μακεδονίας και να ενταχθούν στον Δ.Σ.Ε.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ
Σεπτέμβριος του 1948. Ο εμφύλιος μαινόταν στα βουνά της Μακεδονίας, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα, είχε εξαπολυθεί η περίφημη «λευκή τρομοκρατία». Φυλακές διωγμοί, εξορίες, ήταν σε ημερήσια διάταξη.
Τότε σε 6 επονίτες γεννήθηκε μια τρελή ιδέα. Να φύγουν βορειότερα και να ενταχθούν με όποιον τρόπο μπορούσαν στις τάξεις του Δημοκρατικού Στρατού. Οι δρόμοι όμως για το βουνό ήταν αποκλεισμένοι από τις κυβερνητικές δυνάμεις. Απέμενε μόνο μια λύση. Μια τρελή λύση, πέρα από κάθε λογική: Να επιβιβαστούν σε ένα αεροπλάνο της πολιτικής αεροπορίας, να το καταλάβουν και να το οδηγήσουν στη Γιουγκοσλαβία.
Συνωμοτικά ένας ένας κατέβηκαν στην Αθήνα με ασφάλεια. Εκεί αγόρασαν εισιτήρια για την πτήση της ΤΑΕ (Τεχνικαί Αεροπορικαί Εκμεταλλεύσεις) από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη. Κανείς δεν ήξερε πως οι 6 νεαροί αυτοί γνωριζόντουσαν μεταξύ τους και θα πραγματοποιούσαν την πρώτη αεροπειρατεία στην Ελλάδα. Η βαριά Ντακότα, DC3, με 17 επιβάτες και τετραμελές πλήρωμα, τροχοδρόμησε στον διάδρομο απογείωσης, σηκώθηκε στον αέρα έκανε μια μεγάλη στροφή και κατευθύνθηκε προς Θεσσαλονίκη.
Οι 6 ΕΠΟΝίτες καθόντουσαν σε διαφορετικά σημεία του αεροσκάφους. Όταν το αεροπλάνο απογειώθηκε και πήρε τον αεροδιάδρομο, τέσσερεις από αυτούς σηκώθηκαν και κατευθύνθηκαν προς την καμπίνα των πιλότων.
Εισέβαλαν μέσα. Κρατούσαν σουγιάδες και ένα μπουκάλι… γκαζόζα. Απείλησαν το πλήρωμα ότι κρατάνε μολότοφ και θα την ρίξουν μέσα στον θάλαμο. Ακολούθησε μικροσυμπλοκή στο πιλοτήριο. Οι 4 πήραν γρήγορα τη διακυβέρνηση και ανάγκασαν τον πιλότο να κατευθυνθεί προς το Βελιγράδι και να προσγειωθεί εκεί.
Ο ασυρματιστής κατά τη διάρκεια της συμπλοκής είχε προλάβει να εκπέμψει στον πύργο ελέγχου, πως το αεροπλάνο καταλήφθηκε. Η απάντηση – εντολή ήρθε λίγα λεπτά αργότερα: «Να επιστρέψει το αεροπλάνο πάση θυσία αμέσως εις Θεσσαλονίκην». Ο πανικός που επικράτησε στις αρχές για ένα τέτοιο πρωτόγνωρο συμβάν ήταν ασύγκριτος. Τελικά αποφάσισαν να απογειωθούν πολεμικά σκάφη τύπου spitfire για να αποτρέψουν την αεροπειρατεία, και να οδηγήσουν την Ντακότα στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Τα spitfire έψαξαν σε ένα ευρύ μήκος και πλάτος στον ουρανό αλλά δεν εντόπισαν το παραμικρό. Λίγο αργότερα ο πύργος ελέγχου ελάμβανε ένα νέο μήνυμα από τον ασύρματο της Ντακότα: «Είμεθα προσγειωμένοι Όφτσε Πόλε 60 χλμ. Νοτιοανατολικά Σκοπίων».
οι έξι νεαροί αεροπειρατές καταζητούνται (1948)….
Όταν το πλήρωμα με κυβερνήτη τον Αθανάσιο Ηγουμενάκη, επέστρεψε στην Ελλάδα, οι αρχές είχαν κυριολεκτικά «σκυλιάσει» από το κάζο που έπαθαν από 6 αμούστακα παιδιά. Το πλήρωμα θεωρήθηκε συνυπεύθυνο και οδηγήθηκε σε δίκη με εντολή του ιδίου του αρχηγού της Αεροπορίας.
Χειρότερη ήταν η μοίρα που επιφυλάχτηκε για τις οικογένειες των 6 παιδιών, οι οποίες κυριολεκτικά δεν γνώριζαν το παραμικρό για τα σχέδια των παιδιών τους. Φυλακή και εξορία, ήταν η μοίρα τους. Οι έξι αεροπειρατές δικάσθηκαν ερήμην από το Έκτακτο Στρατοδικείο Θεσσαλονίκης και καταδικάσθηκαν σε θάνατο…
Από τους 6 νεαρούς αεροπειρατές, ο Χειλμιάδης χάθηκε κατά τη μάχη του Κιλκίς το 1949 (θεωρείται βέβαιο πως σκοτώθηκε) και οι άλλοι έζησαν επί δεκαετίες ως πολιτικοί πρόσφυγες, μετά την ήττα του 1949. Ανάμεσά τους, ο Αντώνης Βογιάζος, μέλος της ΕΠΟΝ από το 1944 και εμπνευστής της αεροπειρατείας, που διακρίθηκε στην ΕΣΣΔ ως σκηνοθέτης του κινηματογράφου και μεταφραστής του έργου του Λένιν στα ελληνικά.
Οι νεαροί αυτοί λαϊκοί αγωνιστές ήταν : Αλέξανδρος Κουφουδάκης, (21 ετών), Δημήτριος Κουφουδάκης, (23 ετών), Αχιλλέας Κετιμλίδης, (19 ετών), Αντώνης Βογιάζος, (18 ετών), Γιώργος Κέλας, (17 ετών), Σπύρος Χελμιάδης, (18 ετών).
Η ταινία “ο κλοιός” παρουσιάζει το αληθινό αυτό περιστατικό αλλά και το πως οδηγήθηκαν οι παραπάνω νεαροί κομμουνιστές στο να πράξουν την πρώτη αεροπειρατεία στην Ευρώπη.
e-prologos.gr