Το δεύτερο 10ήμερο του Αυγούστου αναμένεται να δώσει το πράσινο φως το ΥΠΑΙΘ στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς για τις δηλώσεις των περιοχών.
Οι Διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών και οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών δεν είναι η ίδια διαδικασία και αυτό μπερδεύει ιδιαίτερα τους νέους εκπαιδευτικούς που ασχολούνται με το καθεστώς των αναπληρωτών για πρώτη φορά.
Πάνω από 40.000 θα είναι τα κενά που θα προκύψουν για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς και μετά το μόνιμο διορισμό των 11.700 εκπαιδευτικών.
Και αυτό γιατί την σχολική χρονιά που πέρασε το ΥΠΑΙΘ έκανε περίπου 45.000 προσλήψεις αναπληρωτών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ενώ ήδη παραιτήθηκαν (αίτηση συνταξιοδότησης) περίπου 7.000 εκπαιδευτικοί.
Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι: Η πολιτική της αδιοριστίας δημιούργησε μαύρη τρύπα πάνω από 50.000 κενών εκπαιδευτικών.
Από το 2010 οι συνολικές αποχωρήσεις των εκπαιδευτικών από όλη την εκπαίδευση ξεπερνούν κατά πολύ τις 46.000 και αυτό είναι φανερό καθώς, παρόλο που εφαρμόστηκαν διάφοροι κόφτες για τον περιορισμό προσωπικού (συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, αύξηση ωραρίου εκπαιδευτικών, κατάργηση υπευθύνων βιβλιοθηκών, κατάργηση μείωσης ωραρίου υπευθύνων Εργαστηρίων Φυσικών Επιστημών και Πληροφορικής, αύξηση μαθητών ανά τμήμα κλπ), οι ενεργοί αναπληρωτές της τρέχουσας χρονιάς ήταν περίπου 45.000 (κλήθηκαν πάνω από 50.000 καθώς υπήρχαν πολλές παραιτήσεις).
Τα τελευταία χρόνια, οι ελαστικές μορφές εργασίας αυξάνονται συνεχώς στη δημόσια εκπαίδευση
Μέσα σε μια πενταετία (2016-2021) οι προσλήψεις αναπληρωτών αυξήθηκαν κατά 156%! Οι ελαστικές μορφές εργασίας αυξάνονται συνεχώς στη Δημόσια εκπαίδευση με τους αναπληρωτές να αποτελούν πλέον σχεδόν το 26% επί του συνόλου των υπηρετούντων εκπαιδευτικών!
Το σχολικό έτος 2011-2012 το ποσοστό των αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών επί των μόνιμων εκπαιδευτικών ήταν 8%, για να φτάσουμε το 2015-2016 στο 14%, ενώ για τη νέα σχολική χρονιά το ποσοστό θα είναι στο τέλος της χρονιάς περίπου 26%!
Έτσι η αναλογία μόνιμου και ελαστικά εργαζόμενου προσωπικού (αναπληρωτές-ωρομίσθιοι) μεταβάλλεται κάθε χρόνο και περισσότερο υπέρ των αναπληρωτών, δείχνοντας με αυτόν τον τρόπο το εργασιακό μοντέλο που αργά και συστηματικά εμπεδώνεται στις σχολικές μονάδες.
Καθόλου τυχαία στην τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ «Για ένα λαμπρό μέλλον της εκπαίδευσης στην Ελλάδα» (2018) το ζήτημα των διορισμών και της διαχείρισης του εκπαιδευτικού προσωπικού έχει κεντρική θέση. Το παρακάτω απόσπασμα είναι ενδεικτικό της αντίληψης που έχει για το θέμα της στελέχωσης των σχολείων με εκπαιδευτικούς και για τον τρόπο επίλυσής του: «Η επίλυση του προβλήματος των λιγότερων οργανικών θέσεων ήταν ευφυής (!) και από διοικητική και από οικονομική άποψη. Η εναλλακτική λύση ήταν η χρήση αναπληρωτών εκπαιδευτικών, με τη συμφωνία και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. (…) Δεν μισθοδοτούνται κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, κι έτσι -από μια μακροοικονομική άποψη- δεν αποτελούν μια επιπλέον μακροχρόνια επιβάρυνση του εθνικού προϋπολογισμού».
Ο ΟΟΣΑ προχωράει και παραπέρα: «Οι ελληνικές αρχές πρέπει να χρησιμοποιήσουν την κρίση για την εφαρμογή μακροπρόθεσμων λύσεων, οι οποίες ενδέχεται να μην είναι διαθέσιμες υπό διαφορετικές συνθήκες. Δύο τέτοιες πιθανές λύσεις είναι: α. Εισαγωγή πολλών κατηγοριών δημοσίων υπαλλήλων, παράλληλα με την κατηγορία των οργανικών θέσεων, και β. Αλλαγή των ισχυόντων κανόνων όσον αφορά την απασχόληση των δημοσίων υπαλλήλων».
ΤΟ ΥΠΑΙΘ ΕΤΟΙΜΑΖΕΙ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΟ 2022/23;
Όπως είναι γνωστό, σοβαρές και δραματικές εξελίξεις συντελούνται στην Ανώτατη Εκπαίδευση, εκτός από τη μεγάλη μείωση των εισακτέων που έχει δρομολογηθεί, με την ανακοίνωση της υπουργού Παιδείας για την οριστική κατάργηση 37 τμημάτων ΑΕΙ και τη «συνολική προσπάθεια ανάταξης του ακαδημαϊκού χάρτη», όπως δήλωσε.
Αν όμως ο κίνδυνος εξαφάνισης δεκάδων Πανεπιστημιακών τμημάτων είναι πλέον ορατός δια γυμνού οφθαλμού, ελλοχεύει ένας άλλος κίνδυνος, ακόμη μεγαλύτερος, καθώς το υπουργείο Παιδείας, προχωρώντας με μεθοδικότητα ετοιμάζεται να προχωρήσει σε μαζικές συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων σε όλη τη χώρα (την σχολική χρονιά 2022/2023) ενώ τη νέα σχολική χρονιά (2021/2022) επιχειρεί μείωση τμημάτων (Με το κλείδωμα των τμημάτων από τον Ιούλιο μειώνεται τεχνητά σε πολύ μεγάλο βαθμό ο αριθμός των τμημάτων και των αναπληρωτών που θα χρειαστούν. Είτε θα διογκώνονται τα τμήματα είτε δεν θα επιτρέπεται λόγω εκπρόθεσμου η εγγραφή μαθητών).
Σε τηλεδιάσκεψη στελεχών της εκπαίδευσης από τη Δυτική Ελλάδα και την Ήπειρο που έγινε την Πέμπτη 3 Ιουνίου, ο Γ.Γ. του Υπουργείου Παιδείας κ. Κόπτσης ανήγγειλε γενικευμένες συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολείων σε πανελλαδικό επίπεδο, με στόχο να προκύψει πλεόνασμα 8.500 εκπαιδευτικών καθώς είναι γνωστό ότι σε κάθε συγχώνευση σχολικών μονάδων χάνεται σχεδόν το 20% των οργανικών θέσεων.
Ο σχεδιασμός αυτός υπήρχε στο ΥΠΑΙΘ από το φθινόπωρο του 2020 αλλά η εξέλιξη της πανδημίας, οι μαζικές εκπαιδευτικές διαδηλώσεις, η διαχείριση του θυμού χιλιάδων υποψηφίων και των γονέων τους για τα τραγικά αποτελέσματα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και η προσπάθεια να μην έχει πολλά μέτωπα την εποχή που νομοθετεί ότι πιο αντιδραστικό στη σχολική εκπαίδευση (Το νομοσχέδιο με τον βαρύγδουπο τίτλο: «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις») βάζουν προς το παρόν φρένο στην υλοποίησή του.
e-prologos.gr