Την ώρα που οι συνθήκες ζωής των εργαζομένων επιδεινώνονται ραγδαία από τη μεγάλη ακρίβεια στα προϊόντα λαϊκής κατανάλωσης, στο ρεύμα, στα έξοδα μετακίνησης και οι πιο πολλοί δεν διανοούνται καν να πάνε διακοπές λόγω και των πανάκριβων εισιτηρίων – διοδίων, οι μεγάλες ξένες και ντόπιες κατασκευαστικές κλπ εταιρίες κερδοφορούν ασύδοτα στις πλάτες του λαού, ενώ ταυτόχρονα απολαμβάνουν μεγάλα προνόμια. Εκεί οδήγησαν και θα συνεχίσουν να οδηγούν οι σκανδαλώδεις παραχωρήσεις και συμπράξεις που αφορούν το -βασικό και με χρήματα του λαού κατασκευασμένο- οδικό δίκτυο. Οι νέοι μποναμάδες που προσφέρει η κυβέρνηση της ΝΔ του Μητσοτάκη, αλλά και παλαιότερα οι προηγούμενες κυβερνήσεις, είναι τα διαπιστευτήρια για την επιλογή-διατήρησή τους στην κυβερνητική εξουσία.

Έτσι πχ, σύμφωνα με δημοσιευμένα στοιχεία, η «Αττική Οδός ΑΕ» μοίρασε 516 εκατομμύρια στους μετόχους της (Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ) για την περίοδο από το 2019 έως το 2023, ενώ τα καθαρά κέρδη της για το 2023 διαμορφώθηκαν στα 83,4 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 24,6% σε σχέση με το 2022! Στις εταιρείες που διαχειρίζονται τους οδικούς άξονες έχει ήδη δοθεί κρατική επιδότηση ύψους 73 εκατ. ευρώ εξαιτίας των μειωμένων κερδών την περίοδο του lockdown.

Και ενώ την προηγούμενη χρονιά (2024) τα διόδια αυξήθηκαν γύρω στο 8%!, τώρα για μια ακόμη φορά αυξάνονται, επειδή πριμοδοτούνται σκανδαλωδώς από το αστικό κράτος -το δικό τους κράτος. Από την 1/1/2025 λοιπόν, με τις ευλογίες της κυβέρνησης, ήρθαν νέες αυξήσεις στα ήδη ακριβά χαράτσια των διοδίων, προκειμένου να διασφαλίσουν τα κέρδη τους και ταυτόχρονα να διαμορφωθεί με τη συνέχιση των ιδιωτικοποιήσεων μεγαλύτερη η κερδοφορία των νέων και παλαιών παραχωρησιούχων. Έτσι φτάνουμε και στις αυξήσεις στις αρχές του Γενάρη για τους δρόμους: Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ολυμπία Οδός, Νέα Οδός, Ιόνια Οδός, Κεντρική Οδός (Ε65), Μορέας.

Ο Σύλλογος Εργαζομένων στην Εγνατία Οδό ΑΕ αποδεικνύει με στοιχεία σε ό,τι αφορά την παραχώρηση της Εγνατίας στην ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ ότι «πρόκειται για ένα προδιαγεγραμμένο έγκλημα σε βάρος του δη­­μόσιου συμφέροντος και της δημόσιας οικονομίας που ξεκίνησε από 2011 και λιθαράκι – λιθαράκι έβαλαν όλες οι κυβερνήσεις, ώστε να φτάσουμε, μέσα από αδιαφανείς διαδικασίες του ΤΑΙΠΕΔ, σε αυτό το σημείο υπογραφής σύμβασης». Μάλιστα έγινε γνωστό από το σωματείο ότι, με το χαμηλότερο τίμημα διοδίων σε σχέση με όλους τους άλλους αυτοκινητοδρόμους, υπήρχαν έσοδα τα οποία καλύπτουν πλήρως τα έξοδα λειτουργίας και συντήρησής της οδού, ενώ εξασφάλιζαν και υπερβάλλον κεφάλαιο που μπορούσε να διατεθεί σε άλλα έργα ή επενδύσεις.

Παρά ταύτα, τα κοράκια των κατασκευαστικών στην εξέλιξη των διαδικασιών για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού απαίτησαν και πέτυχαν ως προαπαιτούμενο υπογραφής αύξηση των διοδίων από 0,03 ευρώ/χλμ σε 0,04 ευρώ/χλμ. Μια σύμβαση για τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του ενός αυτοκινητόδρομου μήκους 658 χλμ, σκανδαλώδους διάρκειας 35 χρόνων.

Προαπαιτούμενο, για να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects, είναι -πέρα από την άμεση αύξηση (25%)- το επόμενο διάστημα, με το που θα πάρει τα «κλειδιά» ο «επενδυτής», να προχωρήσει σε αυξήσεις ώστε να φτάσει σε 0,075 ευρώ/χλμ. Επίσης προβλέπεται η κατάργηση απαλλαγής διοδίων για τους τοπικούς χρήστες (Θεσπρωτία, Ιωάννινα, Ξάνθη, Ροδόπη, Έβρος), καθώς επίσης κατάργηση απαλλαγής διοδίων για τους ανέργους. Παράλληλα προβλέπεται μείωση του αρχικού τιμήματος για τον παραχωρησιούχο, από 1,496 δισ. σε 1,326 δισ., δηλαδή δωράκι 170 εκατ. και επιπλέον «προίκα» 60 εκατ. Απομένουν να ανακοινωθούν οι αυξήσεις για το επόμενο διάστημα και με την εξ αναβολής ολοκλήρωση της παραχώρησης στην ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ για την Εγνατία Οδό και για τη γέφυρα του Ρίου-Αντίρριου, που ήδη εκμεταλλεύεται η γαλλική VINCI.

Αυτές οι αυξήσεις θα προσθέσουν ένα ακόμα πλήγμα στο ήδη λεηλατημένο εισόδημα των ανθρώπων του μόχθου, που αναγκάζονται να χρησιμοποιούν τους αυτοκινητόδρομους για να πάνε στις δουλειές και να επιστρέψουν στα σπίτια τους ή αλλιώς να συνεχίσουν να μετακινούνται από τους απαράδεκτους παράδρομους.

Σε αυτούς τους οδικούς άξονες που θα εκμεταλλεύονται επενδυτικοί-κατασκευαστικοί όμιλοι, με την συντήρηση-βελτίωσή τους να υποτάσσεται στο βωμό του κέρδους, θα συνεχίσουν να εγκλωβίζονται άνθρωποι σε συνθήκες χιονιά ή να μην έχουν καμία διέξοδο διαφυγής όταν πιάνει κάπου φωτιά… Και με αυτά τα δεδομένα, οι δηλώσεις του υφυπουργού Υποδομών κ. Ν. Ταχιάου στα Γρεβενά ότι «Η Εγνατία ήταν ένα απόκτημα, (με την παραχώρησή της) θα γίνει ένα κόσμημα» αποτελούν μια επικίνδυνη αστειότητα.

Κάθε φορά θα αναδεικνύονται με τον πιο γλαφυρό αλλά επώδυνο και εγκληματικό τρόπο (Τέμπη) οι συνέπειες της εμπορευματοποίησης των υποδομών, της πολιτικής των συμβάσεων παραχώρησης για έργα που ο λαός χρυσοπληρώνει προκειμένου να ωφελούνται τα κατασκευαστικά-επενδυτικά αρπακτικά.

Η απαίτηση για φτηνές και ασφαλείς μετακινήσεις σε δημοσίους δρόμους είναι αναγκαία όσο ποτέ, κόντρα στη λαίλαπα του ξεπουλήματος του δημόσιου πλούτου.

Πηγή: Λαϊκός Δρόμος

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το