Εν μέσω πανδημίας, ανησυχίας και φόβου, εργασιακής ανασφάλειας των περισσότερων εργαζόμενων γονιών και μιας κατάστασης που αν έχει ένα βασικό χαρακτηριστικό είναι η αβεβαιότητα, το Υπουργείο Παιδείας έχει μπει σε έναν αγώνα δρόμου να θεσμοθετήσει ό,τι πιο αναχρονιστικό μπορεί να σκεφτεί… Συζητώντας, λοιπόν, τα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, σύγχρονης και ασύγχρονης, όσο τα σχολεία είναι κλειστά και ενώ οι φωνές προβληματισμού και οι αντιδράσεις αυξάνονται ταυτόχρονα με τις καταγγελίες για αδυναμία πρόσβασης, αλλά και παραβίασης προσωπικών δεδομένων (καταγραφή e-class, παρέμβαση γονιών κατά τη διάρκεια του μαθήματος, δημοσίευση φωτογραφιών κ.λπ.) η Υπουργός προτείνει και τελικά, ψηφίζεται μέσα σε άσχετο νομοσχέδιο, τροπολογία για τη ζωντανή μετάδοση του μαθήματος. Αναλυτικότερα, λοιπόν, στην τροπολογία αναφέρεται ότι επιτρέπεται «η παροχή σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε περίπτωση έκτακτων η απρόβλεπτων γεγονότων…. Χωρίς να επιτρέπεται η καταγραφή και αποθήκευση… με ζωντανή μετάδοση ήχου ή και εικόνας».
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η τροπολογία αφορά όχι μόνο την περίοδο της πανδημίας, αλλά ακόμα και την περίπτωση φυσικών καταστροφών. Η Υπουργός επικαλέστηκε την έγκριση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Όπως, όμως, αποκαλύφθηκε στη συνέχεια από τα δελτία τύπου που εκδόθηκαν μετά τη συνάντηση της ΔΟΕ με την Αρχή, δεν είχε δοθεί ακριβώς αυτή η έγκριση, παρά μόνο είχε ειπωθεί ότι η Αρχή αναγνωρίζει πως «η ταυτόχρονη διδασκαλία συνεπάγεται περισσότερους κινδύνους στα δικαιώματα των εκπαιδευτικών και των μαθητών εν συγκρίσει με τη διδασκαλία στην τάξη», ότι «η εφαρμογή της διάταξης εξαρτάται από τη διενέργεια εκτίμησης αντικτύπου
- των σχεδιαζόμενων πράξεων επεξεργασίας στην προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η οποία διενεργείται με συγκεκριμένη μεθοδολογία, ώστε να προσδιοριστούν τα κατάλληλα μέτρα αντιμετώπισης των κινδύνων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται οι εγγυήσεις, τα μέτρα και οι μηχανισμοί ασφάλειας, μέσω των οποίων διασφαλίζεται η προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, λαμβάνοντας υπόψη τα δικαιώματα και τα έννομα συμφέροντα των εκπαιδευτικών, των μαθητών, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, και άλλων ενδιαφερόμενων προσώπων» και ότι χρειάζεται Υπουργική Απόφαση που θα ορίζει τον τρόπο εφαρμογής. Η Υπουργός, λοιπόν, είπε ξεκάθαρα ψέματα.
- Μετά από προφορικές δηλώσεις τελικά Παρασκευή βράδυ, 15/5, εκδόθηκε η Υπουργική Απόφαση που ορίζει το πλαίσιο εφαρμογής της τροπολογίας. Έτσι, λοιπόν:
Α. Μόνο για το σχολικό έτος 2019-2020 για σχολεία τα οποία είτε είναι σε λειτουργία είτε όχι ορίζεται η δυνατότητα σύγχρονης εξ αποστάσεως ή ταυτόχρονης εκπαίδευσης όπου ο εξοπλισμός μπορεί και να είναι του εκπαιδευτικού και του ίδιου του μαθητή, ενώ ορίζονται οι δύο ιδιωτικές πλατφόρμες που θα χρησιμοποιούνται.
Β. Έχει απενεργοποιηθεί η δυνατότητα καταγραφής ήχου και εικόνας, ενώ στην ταυτόχρονη εκπαίδευση μπορεί να φαίνεται μόνο ο εκπαιδευτικός ή ο πίνακας, ενώ η προβολή αφορά μόνο τη διδακτική ώρα που αφορά την παράδοση…
Γ. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να απενεργοποιεί τα μικρόφωνα ή την εικόνα όταν θέλειΔ. Τα προσωπικά δεδομένα των εκπαιδευτικών, συγκεκριμένα το ονοματεπώνυμο και η διεύθυνση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας αυτών, δύνανται να κοινοποιούνται στο συνεργαζόμενο με το Υπουργείο
Παιδείας και Θρησκευμάτων πάροχο υπηρεσιών πληροφορικής και διαδικτυακού χώρου, αποκλειστικά και μόνο προκειμένου να καταστεί τεχνικά δυνατή η σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία, μέσω της σχετικής πλατφόρμας, και αποκλειστικά για όσο χρονικό διάστημα ισχύουν τα έκτακτα μέτρα για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού COVID-19.
Αναλογιζόμενοι τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι το Υπουργείο Παιδείας με βάση αυτήν την τροπολογία και την Υπουργική Απόφαση ορίζει ένα νομοθετικό πλαίσιο για τη διεξαγωγή της σύγχρονης εκπαίδευσης την οποία και ζήτησε να εφαρμοστεί χωρίς κανέναν σχεδιασμό και χωρίς καμία προστασία μαθητών και εκπαιδευτικών. Όμως:
- Δεν υπάρχει κάποιος/-α που σήμερα μπορεί να υποστηρίξει ότι είναι αδύνατη η οποιαδήποτε καταγραφή συνομιλιών, εικόνων κ.ο.κ. Άλλωστε και την τεχνολογία να «απομακρύνει» κανείς, η όλη προβολή είναι πλήρως εκτεθειμένη σε οποιονδήποτε μπορεί να βρίσκεται στο χώρο του παιδιού που παρακολουθεί εξ αποστάσεως. Τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί είναι εκτεθειμένοι σε οποιονδήποτε
- Η Υπουργός δηλώνει ότι όλα γίνονται για εξασφαλιστεί το δικαίωμα όλων των παιδιών στην εκπαίδευση… Εκεί που σχεδόν δύο μήνες πριν έταζε η Υπουργός λάπτοπ και τάμπλετ με κάθε τρόπο, τώρα νομοθετεί τα «δικά τους μέσα». Όμως, ναι, υπάρχουν οικογένειες με παιδιά που δεν έχουν τον κατάλληλο εξοπλισμό, δεν έχουν καν σύνδεση στο δίκτυο. Για να μην πούμε για εκείνες τις περιπτώσεις οικογενειών με παραπάνω από ένα παιδί… Και φυσικά ούτε λόγος για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, για τους μαθητές των τμημάτων υποδοχής, για τους μαθητές των ειδικών σχολείων. Παραβιάζεται ξεκάθαρα, λοιπόν, το δικαίωμα όλων των παιδιών στην εκπαίδευση.
- Για ποια εκπαιδευτική διαδικασία μιλά ακριβώς το Υπουργείο. Όπως ο εκπαιδευτικός δεν είναι ένα βιβλίο με φωνή, έτσι και οι μαθητές δεν είναι ρομπότ, το σχολείο parking και οι γονείς οι μεταφορείς. Για άλλη μια φορά θα τονίσουμε τη δυναμική της εκπαιδευτικής διαδικασίας. «Η προβολή αφορά μόνο την παράδοση»… Μα τι είναι η παράδοση; Καθ΄έδρας απαγγελία και έπειτα ακολουθούν απορίες; Το πρότυπο διδασκαλίας που το Υπουργείο ευαγγελίζεται είναι τρομακτικό. Εκπαίδευση σημαίνει πρωτίστως σχέση μεταξύ των μελών της τάξης.
Με φύκια για μεταξωτές κορδέλες δεν μπορεί η Υπουργός να κοροϊδέψει τους γονείς. Ούτε καν να μας αποσπάσει το βλέμμα από όσα κρύβονται από πίσω και αυτά έχουν να κάνουν με ένα πλήρες εντατικοποιημένο σχολείο της πειθάρχησης και των αποκλεισμών, όπως φαίνεται από τη συγκεκριμένη τροπολογία, όπως φαίνεται και από το νομοσχέδιο κ.ο.κ.
Λέμε όχι σε οποιουδήποτε είδους αναμετάδοση μαθήματος
Να αποσυρθεί τώρα η τροπολογία
ΝΕΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ 36ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
e-prologos.gr