ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΕΠ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ

Το νέο νομοσχέδιο για μια ταξική εκπαίδευση

Η κυβέρνηση της Ν.Δ., εν μέσω πανδημίας και έκτακτων μέτρων κοινωνικής απομάκρυνσης και αποστασιοποίησης, επιχειρεί να προωθήσει μέτρα που οδηγούν, με μαθηματική ακρίβεια, σε ένα περισσότερο ταξικό εκπαιδευτικό σύστημα. Την ώρα που απαγορεύονται οι συναθροίσεις, και οι συλλογικοί φορείς του εκπαιδευτικού χώρου δεν μπορούν να συγκαλέσουν γενικές συνελεύσεις, το ΥΠΑΙΘ ετοιμάζεται να νομοθετήσει για ζητήματα με τα οποία σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα διαφωνεί.

Με το νομοσχέδιο, το οποίο έχει αναρτηθεί για «διαβούλευση» στο Opengov.gr, στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση συνεχίζονται οι πολιτικές εμπορευματοποίησης που έχουν οικοδομηθεί απ΄τις προηγούμενες κυβερνήσεις τις δύο τελευταίες δεκαετίες, τη στιγμή που τα πανεπιστήμια στενάζουν κάτω από τα προβλήματα της υποστελέχωσης και της υποχρηματοδότησης. Ειδικότερα:

  • Με τις προβλέψεις για ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών με δίδακτρα, συμπράξεις με πανεπιστήμια του εξωτερικού, θερινά προγράμματα κ.ά. επιχειρείται να επεκταθούν οι δραστηριότητες του πανεπιστημίου-επιχείρηση, που θα εμπορεύεται προγράμματα σπουδών και άλλα «προϊόντα» και «υπηρεσίες» καλλιεργώντας στα μέλη ΔΕΠ, μια νοοτροπία «ατομικής επιβίωσης», σε συνέχεια των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, των προγραμμάτων κατάρτισης μέσω ΚΕΔΙΒΙΜ και των «Μπολονιακών» διετών προγραμμάτων σπουδών.
  • Αποκλείεται κάθε συμμετοχή άλλων εργαζομένων στα πανεπιστήμια (ΕΕΠ, ΕΔΙΠ, διοικητικοί υπάλληλοι) στην ψηφοφορία για την εκλογή των πρυτανικών αρχών, υποτιμώντας το ρόλο τους και την πραγματική συμβολή τους στη λειτουργία των Ιδρυμάτων, και καταφέρνοντας ακόμα ένα πλήγμα στη δημοκρατία μέσα στα πανεπιστήμια.
  • Θεσμοθετείται η υποχρεωτική ηλεκτρονική ψηφοφορία, καθιστώντας τη διαδικασία μια «ιδιωτική υπόθεση» και αποστεώνοντάς την από κάθε μαζικότητα. Επιπλέον πρόκειται για διαδικασία που δεν εξασφαλίζει καμία μυστικότητα και αίρει τις δικλείδες αδιάβλητου της διαδικασίας.
  • Με τις ρυθμίσεις για τις μετεγγραφές ενισχύονται τα εμπόδια στους/στις φτωχούς/ές φοιτητές/τριες να σπουδάσουν (π.χ. η συγκέντρωση των μορίων της βάσης μετεγγραφής του Τμήματος στο οποίο αιτείται ο/η φοιτητής/τρια τη μετεγγραφή, ή η αυστηροποίηση των οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων).

Στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση:

  • Χωρίς καμιά παιδαγωγική δικαιολογία στέλνονται εκπαιδευτικοί κλάδου ΠΕ06 Αγγλικής Φιλολογίας για «δημιουργική ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα», προοιωνίζοντας επαγγελματικό πινγκ-πονγκ για τις/τους συγκεκριμένες/ους εκπαιδευτικούς (βλ. συμπλήρωση ωραρίου σε διάφορες σχολικές μονάδες), αλλά και υποτίμηση και αμφισβήτηση του παιδαγωγικού ρόλου των νηπιαγωγών, οι οποίες/οι είναι ο μόνος κλάδος που έχει εκπαιδευτεί και καταρτιστεί για την παροχή προσχολικής αγωγής.
  • Εισάγεται πιλοτικό πρόγραμμα «εργαστήρια δεξιοτήτων» σε νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια, καθιστώντας με αυτόν τον τρόπο την εκπαίδευση σε κέντρο αποσπασματικής γνώσης.
  • Αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στο τέλος κάθε γυμνασιακής τάξης από 4 σε 7, μετατρέποντας έτσι την μέση εκπαίδευση σε εξεταστικό κέντρο.
  • Αυξάνεται ο ελάχιστος και ανώτερος αριθμός μαθητών ανά Τμήμα.
  • Επαναφέρεται η Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας σε όλες τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις του Λυκείου, κάτι που θα οδηγήσει –όπως και στο πρόσφατο παρελθόν που εφαρμόστηκε – σε ένα «ξεκαθάρισμα» του μαθητικού πληθυσμού, με πολλούς/ές μαθητές/τριες να μένουν μετεξεταστέοι/ες.
  • Προωθούνται –ακόμα πιο έντονα από ό,τι στο παρελθόν—τα λεγόμενα «πρότυπα σχολεία» (στα οποία, μην ξεχνάμε, εισέρχονται μαθητές/τριες με «εξετάσεις»), δίνοντας ξεκάθαρο μήνυμα για τη στήριξη της «αριστείας» σε βάρος της κοινωνικής δικαιοσύνης, της ισοτιμίας και της δημόσιας εκπαίδευσης.
  • Τίθενται ηλικιακοί φραγμοί στη φοίτηση στα ΕΠΑ.Λ. γιατί, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, στην Α΄ και τη Β΄ τάξη εγγράφονται ή μετεγγράφονται οι μαθητές και οι μαθήτριες μέχρι 17 ετών (άρα μειώνεται ακόμα περισσότερο το πραγματικό όριο στην Α΄ τάξη στα 16 χρόνια), γεγονός που σημαίνει ότι στερείται από χιλιάδες νέους ανθρώπους, που εγκατέλειψαν το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα για λόγους οικονομικούς, οικογενειακούς, ψυχοκοινωνικούς, η αυτονόητη εκπαιδευτική και επαγγελματική τους πρόοδος. Μην ξεχνάμε ότι αριθμός των μαθητών/-τριών που σπουδάζουν στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. με ηλικία πάνω από 17 χρονών είναι αρκετά υψηλός και φτάνει, ανάλογα τη σχολική χρονιά, ακόμα και το 1/3 του συνολικού μαθητικού πληθυσμού, ενώ στα εσπερινά ΕΠΑ.Λ. είναι η συντριπτική πλειοψηφία.
  • Επανέρχεται ο χαρακτηρισμός «διαγωγής» στους απολυτήριους & προαγωγικούς τίτλους, γυρίζοντας τον εκπαιδευτικό κόσμο σε παλιότερες εποχές.
  • Προβλέπεται η «περιοδική εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών στα Πρότυπα και τα Πειραματικά σχολεία.
  • Προβλέπεται ο διετής ή τριετής αποκλεισμός των αναπληρωτών/τριών από τους πίνακες σε περίπτωση μη ανάληψης υπηρεσίας.

Είναι αδιανόητο από τη μία πλευρά το Υπουργείο Παιδείας να χαιρετίζει και να συγχαίρει τη μεγάλη προσπάθεια των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, και την ίδια στιγμή να τους/τις αγνοεί και να τους/τις υποτιμά με τέτοιο κραυγαλέο τρόπο. Είναι τουλάχιστον ύποπτο, σε μια πρακτικά «κλειστή» Βουλή λόγω καραντίνας, να έρχονται στο προσκήνιο νέες νομοθετικές πρωτοβουλίες χωρίς καμιά δημοκρατική διαδικασία (βλ. και το νομοσχέδιο με τίτλο «Εκσυγχρονισμός Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας» που η κυβέρνηση ετοιμάζεται πυρετωδώς να φέρει προς ψήφιση).

Αποτελεί πρόκληση για το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας και ακραία πολιτική ανηθικότητα η ίδια κυβέρνηση που καλεί διαρκώς απ’ την αρχή της πανδημίας τον κόσμο να «μένει σπίτι», να επιλέγει τώρα να χτυπήσει τη δημόσια δωρεάν παιδεία, το δικαίωμα μαθητών/τριών, φοιτητών/τριών, και εκπαιδευτικών να αποφασίζουν συλλογικά μέσα από τις συνελεύσεις και τα συνδικαλιστικά τους όργανα.

  • Καλούμε την κυβέρνηση της Ν.Δ. να αποσύρει άμεσα το προτεινόμενο νομοσχέδιο και να επιλύσει τα χρόνια προβλήματα της δημόσια εκπαίδευσης, χωρίς νεοφιλελεύθερα κόλπα και εντυπωσιασμούς.
  • Καλούμε τις Πρυτανικές Αρχές, αλλά και τις Διοικήσεις των Σχολών & Τμημάτων των πανεπιστημίων να αντιδράσουν στις προτεινόμενες αλλαγές, και να μην μπαίνουν σε συνδιαλλαγές κάτω από το τραπέζι με το ΥΠΑΙΘ (όπως, δυστυχώς, έγινε με τις συγχωνεύσεις πανεπιστημίων και ΤΕΙ την τελευταία τριετία), ακολουθώντας μια λογική «ο θάνατός σου η ζωή μου».
  • Καλούμε την ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ, αντί να κάνει απαράδεκτες προτάσεις για «εθελοντική παραμονή μέχρι τα 70 έτη» των μελών ΔΕΠ, να καταγγείλει τη χρόνια υποχρηματοδότηση της εκπαίδευσης, τις θεσμικές πιέσεις για «πιστοποίηση» και «αξιολόγηση» με ορίζοντα τη συρρίκνωση της ισότητας των ευκαιριών για μεγάλα τμήματα της ελληνικής νεολαίας, αλλά και την ολοένα και μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης, ιδιαίτερα τώρα με την ανάπτυξη της Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης ως «φαρμάκου» για όλα τα κακά της παιδείας.
  • Καλούμε τις/τους φοιτήτριες/τές μας να μας στηρίξουν στους αγώνες που ανοίγονται μπροστά μας, από τη στιγμή που αγωνιζόμαστε και για το δικό τους αύριο (εκπαιδευτικό, εργασιακό, κοινωνικό).
  • Λέμε «ΟΧΙ» στο «Νέο Σχολείο» της επίτασης των ταξικών φραγμών, του εξεταστικού μαραθωνίου, της αποδόμησης των εργασιακών, δημοκρατικών και συλλογικών κατακτήσεων.
  • Ζητάμε κατοχύρωση της σταθερής δουλειάς και οργανικής θέσης για όλους, και απαιτούμε μαζικούς διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών, σε όλα τα επίπεδα.
  • Απαιτούμε την άμεση προκήρυξη όλων των απαιτούμενων θέσεων ΔΕΠ, εργαστηριακού, τεχνικού και διοικητικού προσωπικού.
  • Παλεύουμε για αξιοπρεπείς αμοιβές με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση.
  • Διεκδικούμε σύγχρονες υποδομές στέγασης, σίτισης για τους/τις φοιτητές/τριες.
  • Διεκδικούμε ικανοποιητικές εργαστηριακές & ερευνητικές υποδομές που να επιτρέπουν την παρακολούθηση και την ενσωμάτωση των νέων επιστημονικών εξελίξεων.
  • Ο κόσμος της εκπαίδευσης θα αντισταθεί στη «νέα κανονικότητα» υπέρ του ιδιωτικού Κεφαλαίου. Το «μέλλον τους» δεν θέλουμε να είναι και δικό μας!

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το