Η κ. Ν. Κεραμέως, η υπουργός παιδείας, σε συνέντευξή της στην εφημερίδα Καθημερινή στις 7/12/19 μεταξύ άλλων υποστήριξε την επαναφορά στα λύκεια και την αναγκαιότητα της τράπεζας θεμάτων για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας και της αντικειμενικότητας της βαθμολόγησης των μαθητών. Τη σκυτάλη γι΄αυτό το θέμα της αξιοπιστίας και της αντικειμενικότητας της βαθμολόγησης πήραν με σχετικά δημοσιεύματά τους οι σελίδες esos και anaplirotes.gr, που μιλούν για σύνδεση από πλευράς του υπουργείου παιδείας της βαθμολόγησης και των αποκλίσεων προφορικής και γραπτής βαθμολογίας των μαθητών με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Πρέπει να επισημάνουμε ότι η υπουργός μας δεν έχει καταλάβει ακόμη πόσο ευέλικτοι μπορούν να γίνουν οι Έλληνες εκπαιδευτικοί. Τόσα χρόνια τους έχουν αλλάξει τα φωτά στις “μεταρρυθμίσεις” κι αυτοί πάντα, άλλοτε με διαμαρτυρίες κι άλλοτε χωρίς, “χορεύουν” στου υπουργείου και του εκάστοτε υπουργού το “χαβά”. Τα καλύτερα λάστιχα έχουν γίνει οι εκπαιδευτικοί. Αν το υπουργείο πιστεύει ότι μέσω της βαθμολογίας των μαθητών θα πετύχει την αναξιολόγηση των εκπαιδευτικών, είναι πολύ γελασμένο. Τι θα γίνει; Οι εκπαιδευτικοί θα αυξήσουν το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων και των εργασιών, που θα βάζουν στη διάρκεια της χρονιάς, αυτός θα είναι ανάλογος της τράπεζας θεμάτων, που οι ίδιοι άλλωστε (θα) τροφοδοτούν με αποτέλεσμα οι μαθητές να έχουν χαμηλότερες επιδόσεις από τις σημερινές-και ακολούθως χαμηλότερους βαθμούς στα τετράμηνα- τέτοιες που να προσεγγίζουν αυτές των τελικών εξετάσεων, που θα γίνονται με θέματα από την τράπεζα θεμάτων. Αν επί Διαμαντοπούλου το σύνθημα ήταν “πρώτα ο μαθητής”, τώρα το σύνθημα θα είναι “πρώτα η αξιολόγηση”, (“ποιος τον …. το μαθητή”) , η παιδαγωγική θα πάει περίπατο, σημασία θα έχει μόνο η διαδικασία , η γραφειοκρατία, οι αναλογίες και τα ποσοστά. Φροντίστε μόνο, κ. Κεραμέως, στο υπουργείο να καθορίσετε από την αρχή τον αλγόριθμο για την έκδοση των αποτελεσμάτων, μην τον αλλάξετε 4 φορές και τρελάνετε τον κόσμο, όπως την προηγούμενη φορά….και οι γονείς, μαθητές και όσοι άλλοι ευχόσασταν μία τέτοιου τύπου αναβάθμιση της εκπαίδευσης, του λυκείου, του εθνικού απολυτηρίου κλπ., ας προσέχατε τι ευχόσασταν. Περαστικά.

Βέβαια, ενώ σε πρώτη φάση οι εκπαιδευτικοί ως λάστιχα, ως εξαιρετικά ευέλικτοι θα προσαρμοστούν εύκολα στα νέα δεδομένα εξετάσεων και βαθμολογιών, που έρχονται, χωρίς ιδιαίτερες αποκλίσεις μεταξύ “προφορικών” – που δεν θα είναι ουσιαστικά πια προφορικοί -και τελικών γραπτών βαθμών και θα αποφύγουν έτσι το σκόπελο της αναξιολόγησης, θα έρθουν μετά αντιμέτωποι με ένα άλλο πρόβλημα, με την αύξηση της σχολικής αποτυχίας-άλλος δείκτης αναξιολόγησης-παρά εν πολλοίς την εντατικοποίηση της προσπάθειας των μαθητών, και άρα και της μαθητικής διαρροής, που θα οδηγήσει με τη σειρά της στην αναζήτηση άλλης, μεταγυμνασιακής εκπαίδευσης και κυρίως κατάρτισης και συνακόλουθα στη συγχώνευση κατά βάση και κατάργηση λυκείων της χώρας και στην αντίστοιχη μείωση οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών. Πολλοί εκπαιδευτικοί δηλαδή δεν θα “πάνε” από αναξιολόγηση, αλλά από έλλειψη σίγουρα επαρκούς μαθητικού δυναμικού, πιθανά κι από έλλειψη αντικειμένου και βεβαίως πλήρους ωραρίου. Ήδη η υπουργός μας άνοιξε το θέμα της ανακατανομής των προγραμμάτων (σπουδών και ωρολογίων) και των ωραρίων τους….
Κι όπως πανεπιστημιακά τμήματα μετά την αξιολόγησή τους “ενδέχεται να καταργηθούν”-έτσι είπε η υπουργός-με ανάλογο τρόπο βεβαίως μπορούν να καταργηθούν και σχολεία. Κι επίσης όπως η τακτική χρηματοδότηση των πανεπιστημιακών τμημάτων θα συνδεθεί με συγκεκριμένους δείκτες ποιότητας , έτσι και τα φτωχά σχολεία μας μέσω της νέας ΑΕΕ θα οδηγηθούν στην πλειοψηφία τους στην περαιτέρω υποχρηματοδότηση και ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης.

Και να κάνουμε και μια ακόμη επισήμανση στην κ.Υπουργό.
Η κριτική σκέψη δεν είναι “ήπια” δεξιότητα. Η κριτική σκέψη, επειδή μπορεί να “δουλεύεται” και να “μαθαίνεται”, επειδή είναι προϊόν λογικών διεργασιών, επεξεργασιών και αντίστοιχης μεθοδολογίας, δεν ανήκει κανονικά κάνοντας της μία δεύτερη, σοβαρότερη ανάγνωση στις “ήπιες” δεξιότητες, βεβαίως δεν είναι και κλασικά “σκληρή” δεξιότητα. Είναι όμως “ανθεκτική” δεξιότητα. Σκεφτείτε αυτοί οι τύποι, ειδικοί τάχα, που κάνουν άρπα-κόλλα κατατάξεις των δεξιοτήτων στα στενά κουτάκια του μυαλού τους,που συχνά έχει πάθει αρτηριοσκλήρωση και που θέλουν να μας τα επιβάλουν ως αντικειμενικά δεδομένα, ως επιστημονικά κριτήρια αξιολόγησης, τι είδους αξιολόγηση της πλάκας, ασταθή και νεφελώδη, θέλουν να φέρουν. Γιατί δεν έχω καμια εμπιστοσύνη σ΄όλους αυτούς τους τύπους; Γιατί τους θεωρώ τυχάρπαστους; Είμαι τόσο περίεργη ή τόσο καχύποπτη; Ή φταίει η κριτική μου σκέψη, που δεν τη θεωρώ “ήπια” και πιστεύω ότι δεν μπαίνει στα κουτάκια τους;

Κι όταν η κ. Κεραμέως λέει ότι θέλει το εκπαιδευτικό σύστημα να καλλιεργήσει την κριτική σκέψη των μαθητών ως “ήπια” δεξιότητα-δεν το λέει καθόλου τυχαία αυτό-αυτό σημαίνει ότι τη θέλει στην άκρη, στο περιθώριο του εκπαιδευτικού συστήματος. Δεν την βάζει στο επίκεντρο, δεν εστιάζει σ΄αυτήν, όπως πολλοί εσφαλμένα νομίζουν. Θεωρεί ότι η καλλιέργειά της δεν είναι κύρια ευθύνη, δεν μπορεί να γίνει κεντρικό ζήτημα του εκπαιδευτικού συστήματος, άλλα εν πολλοίς-ως “ήπια” δεξιότητα, όπως λέει-είναι προσωπική, ατομική υπόθεση του κάθε μαθητή, που αυτή
απλώς “σπρώχνεται” από το εκπαιδευτικό σύστημα ξώφαλτσα κι ευκαιριακά.… ας μάθουμε
να διαβάζουμε πίσω από τις λέξεις….συχνά οι φαμφάρες κρύβουν μικρές ή μεγάλες παπάρες.

Η δε κ. Σ. Ζαχαράκη, η υφυπουργός παιδείας, έδωσε συνέντευξη στην εφημερίδα Νέα Σελίδα στις 8/12/19 και σχετικά με την αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών τόνισε ότι « δεν θα έχει “τιμωρητικό” χαρακτήρα, άλλα θα πραγματοποιηθεί για την ενίσχυση των αδυναμιών του συστήματος». Μπράβο κ. Ζαχαράκη.Το έχουμε αντιληφθεί πλήρως. Σας ευχαριστούμε πολύ, που επιτέλους το παραδέχεστε δημόσια. Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΑΔΥΝΑΜΙΩΝ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ! Είστε η πρώτη σ΄αυτό το υπουργείο, που το λέτε απροκάλυπτα πια……ανάθεμα βέβαια κι αν καταλάβατε τι φοβερό ξεστομίσατε.

Έφη Ψωίνου
Εκπαιδευτικός ΠΕ78-ΠΕ01.

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το