Η προπαγάνδα της κυβέρνησης για την κοινωνική της πολιτική, που επαίρεται για το φιλολαϊκό της προφίλ και κομπάζει πως τάχα στηρίζει τους πολλούς και αδύναμους, “δίνει τα ρέστα της” τώρα εν μέσω προεκλογικής περιόδου, παράλληλα βέβαια και με τον μύθο της «μεταμνημονιακής» εποχής.
Ανάμεσα στα διάφορα επιδόματα-ψίχουλα με τα οποία ασκεί «κοινωνική πολιτική», σε εξέχουσα θέση το περιβόητο κοινωνικό μέρισμα, για το οποίο η συζήτηση και ο θόρυβος που προκάλεσαν τα κυβερνητικά επιτελεία ήταν σαφώς δυσανάλογα της σημασίας του. Αλλά ακόμα και αυτά τα ψίχουλα ελεημοσύνης που μοίρασε στα εξαθλιωμένα στρώματα τα ξαναπήρε πίσω με τα τόσα χαράτσια που έχουν επιβάλει όλες οι μνημονιακές κυβερνήσεις των τελευταίων ετών και για τα οποία το δίχως άλλο έπεται συνέχεια.
Σαν να μην έφτανε δηλαδή όλη αυτή η αφαίμαξη που έχουν υποστεί τα λαϊκά στρώματα, η κυβέρνηση προχωρεί σε νέα μέτρα που θα πλήξουν ακόμη περισσότερο βασικές κοινωνικές ανάγκες, όπως μετακινήσεις, ηλεκτρικό ρεύμα, θέρμανση. Αυξήσεις που η κυβέρνηση δρομολογεί ή έχει θέσει σε εφαρμογή όσο πιο αθόρυβα μπορεί, προκειμένου να μην προκληθούν στην παρούσα φάση συζητήσεις που θα πλήξουν την υποτιθέμενη φιλολαϊκή εικόνα της.
Διόδια
Από την αρχή κιόλας του έτους επιβλήθηκαν νέες αυξήσεις στα διόδια από τις εταιρείες που διαχειρίζονται τις εθνικές οδούς της χώρας. Οι λόγοι που επικαλούνται για τις αυξήσεις αυτές συνδέονται με τον τιμάριθμο, στην ουσία όμως στόχος τους είναι να διατηρηθούν στο ακέραιο τα κέρδη τους. Έτσι λοιπόν οι αυξήσεις κυμαίνονται στα 0,10-0,15 ευρώ ανά σταθμό, μέχρι και 1 ευρώ για τα λεωφορεία στη γέφυρα του Ρίο, αυξάνοντας κατά συνέπεια το κόστος των μετακινήσεων κατά μήκος της χώρας, όπως επίσης σταδιακά και το κόστος διαφόρων ειδών κατανάλωσης, αφού οι αυξήσεις των διοδίων για τα φορτηγά που μεταφέρουν προϊόντα θα μετακυληθούν όπως είναι αναμενόμενο στον καταναλωτή.
Μεγαλύτερες αυξήσεις αναμένεται να γίνουν στην Εγνατία Οδό, οι οποίες ωστόσο προς το παρόν έχουν παγώσει, αφού η κυβέρνηση αναμένει την επίσημη έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία εν όψει της ιδιωτικοποίησης του αυτοκινητοδρόμου, εξετάζει εάν τα διόδια που έχουν επιβληθεί εξασφαλίζουν ικανοποιητικά τα κέρδη του επενδυτή που θα αναλάβει τη διαχείριση-εκμετάλλευσή του. Είναι γνωστό ότι στον σταθμό Μαλγάρων τα διόδια θα εκτοξευθούν από 1,20 ευρώ στα 3 ευρώ, ενώ θα εγκατασταθούν 4 νέοι σταθμοί διοδίων, στην Παμβώτιδα με χρέωση 1,20 ευρώ, στους Ευζώνους με χρέωση 1,80 ευρώ, στη Μέστη με 1,30 ευρώ και στην Ιεροπηγή με χρέωση 2,10 ευρώ. Συνολικά οι νέοι σταθμοί και οι πλευρικοί που θα εγκατασταθούν στην Εγνατία φτάνουν τους 43, προκειμένου να καταστεί η «επένδυση» πιο “αποδοτική” .
ΔΕΗ
Όπως προμήνυσε ο πρόεδρος της ΔΕΗ, Μ. Παναγιωτάκης, νέες αυξήσεις στα τιμολόγια του ρεύματος έπονται. Αν και ο αρμόδιος υπουργός Γ. Σταθάκης βιάστηκε να διαψεύσει τη συγκεκριμένη πρόβλεψη, τίποτα δεν εξασφαλίζει την ακρίβεια της διάψευσης, αν δηλαδή πρόκειται απλώς για προσπάθεια να «μαζευτεί» προεκλογικά η εν λόγω εξαγγελία, οπότε αναμένεται να επανέλθει το ζήτημα, άγνωστο σε ποια χρονική στιγμή.
Άλλωστε οι λογαριασμοί της ΔΕΗ αποτελούν ασήκωτο βάρος για χιλιάδες λαϊκά νοικοκυριά που ιδιαίτερα στα χρόνια της κρίσης έμειναν τα σπίτια τους χωρίς ρεύμα για μεγάλες περιόδους, λόγω απλήρωτων λογαριασμών. Ενδεικτική εικόνα του εύρους αυτής της κατάστασης είναι η ανακοίνωση που εξέδωσε λίγες μέρες πριν από τα Χριστούγεννα ο ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας), με την οποία ενημέρωνε για την επανασύνδεση του ρεύματος σε 880 «οικονομικά ασθενέστερα νοικοκυριά» έπειτα από πόρους ύψους 3,2 εκατομμυρίων ευρώ που κατέβαλε το υπουργείο Περιβάλλοντος, κάτι σαν «χριστουγεννιάτικο δώρο». Τις προηγούμενες βδομάδες είχε επανασυνδεθεί το ρεύμα σε ακόμη 3.800 νοικοκυριά. Ωστόσο, αυτό που δεν ανακοινώθηκε είναι πόσα συνολικά λαϊκά σπίτια έμειναν δίχως ρεύμα μέσα στις γιορτές, αφού δεν έφτασε το κυβερνητικό «δώρο» να καλύψει τα χρέη προς τη ΔΕΗ όλων των οφειλετών. Δεν υπάρχει βέβαια ενημέρωση, ούτε για τον αριθμό των νοικοκυριών όπου το ρεύμα επανασυνδέεται και έπειτα από κάποιο χρονικό διάστημα κόβεται ξανά, μιας κι εξαιτίας της οικονομικής τους κατάστασης αδυνατούν να πληρώνουν τα διάφορα προγράμματα ρύθμισης οφειλών, ακόμη και αν εντάσσονται στα σχετικά πιο φτηνά – αλλά συνεχώς μειωμένης έκπτωσης – τιμολόγια του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου.
Πετρέλαιο θέρμανσης
Για πολλές οικογένειες και φέτος, παρά τον βαρύ χειμώνα, το πετρέλαιο αποτελεί απαγορευτική δαπάνη. Με τιμές που κινούνται στην Αθήνα περίπου στο 1 ευρώ ανά λίτρο και σε άλλες πιο απομακρυσμένες περιοχές ή νησιά πολύ πιο πάνω, όλο και λιγότεροι καταναλώνουν μειούμενο πετρέλαιο θέρμανσης. Η πραγματικότητα είναι ακόμη πιο σκληρή, γιατί σε διάφορες περιοχές της χώρας οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης είναι υψηλότερες από αυτές που ανακοινώνονται επίσημα από το «παρατηρητήριο» τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης. Ούτε λόγος βέβαια για πολυκατοικίες, όπου η κεντρική θέρμανση έχει «σφραγιστεί» εδώ και αρκετούς χειμώνες, αφού το κόστος τόσο του πετρελαίου όσο και της συντήρησης είναι απαγορευτικό.
Εκείνο δε που δεν πρέπει να διαφεύγει της μνήμης είναι το γεγονός ότι ήταν αυτή η κυβέρνηση που αύξησε τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα 28 λεπτά το λίτρο από 23 λεπτά και ταυτόχρονα αύξησε τον ΦΠΑ στο 24% από 23%, συμπαρασύροντας ακόμα ψηλότερα τις τιμές του πετρελαίου θέρμανσης – όπως φυσικά και των καυσίμων κίνησης – σε συνδυασμό βέβαια με τις ανοδικές τάσεις στις διεθνείς αγορές. Και βέβαια ούτε λόγος να γίνεται για περιορισμό του περιθωρίου κέρδους των εταιρειών διύλισης ή των εφοπλιστών, ή για μείωση των φόρων για να διατηρήσουν μια σχετικά χαμηλή τιμή τα καύσιμα.
Σύμφωνα δε με τα ανεπίσημα στοιχεία εταιρειών διακίνησης, παρά τον πιο «άγριο» φετινό χειμώνα, οι πωλήσεις είναι χαμηλότερες από πέρσι, ενώ και οι πρόσφατες ανακοινώσεις για την υποτιθέμενη «αύξηση» του σχετικού επιδόματος για φέτος δεν είχαν κάποια ουσιαστική επίδραση στην προμήθεια από τα νοικοκυριά.
Αστικές συγκοινωνίες
Επανέρχονται τα σενάρια για την επιβολή νέου συστήματος τιμολόγησης των εισιτηρίων από τον ΟΑΣΑ, με βάση το σύστημα της χιλιομετρικής χρέωσης, το οποίο έχει ως στόχο την ενίσχυση των ταμείων του οργανισμού – που λειτουργεί με πλήρη ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια – και φυσικά θα έχει ως αποτέλεσμα την ακόμη μεγαλύτερη οικονομική επιβάρυνση των λαϊκών στρωμάτων που χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Ο σχεδιασμός προβλέπει την καθιέρωση πέντε διαφορετικών «ζωνών χρέωσης» και αντίστοιχη «αναλογική χρέωση» των επιβατών. Η πρώτη ζώνη περιλαμβάνει το κέντρο της Αθήνας, του Πειραιά και των κοντινών δήμων, η δεύτερη τον βόρειο τομέα της πρωτεύουσας, η τρίτη τον ανατολικό και δυτικό τομέα, η τέταρτη το Αεροδρόμιο και η πέμπτη τις υπόλοιπες περιοχές ευθύνης του ΟΑΣΑ. Η χρέωση στα εισιτήρια θα γίνεται ανάλογα με τη διαδρομή που θα κάνει ο κάθε επιβάτης και μεταξύ πόσων ζωνών θα κινείται, αυξάνοντας έτσι το κόστος μετακίνησης.
πηγή: Λαϊκός Δρόμος
e-prologos.gr