Χρήστος Κάτσικας*
ΓΕΝΙΚΕΥΜΕΝΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΜΕ ΔΙΑΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΑ
Τύμπανα πολέμου για τη διαδικασία ξαφνικού “θανάτου” για χιλιάδες εκπαιδευτικούς
Με τις πρόσφατες αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα Λυκείων και Γυμνασίων, ανατρέπονται, ως γνωστόν, τα εργασιακά δικαιώματα χιλιάδων καθηγητών καθώς χιλιάδες οργανικές θέσεις χάνονται. Η συμπλήρωση ωραρίου για ορισμένες ειδικότητες θα είναι πρακτικά αδύνατη. Για παράδειγμα, οι καθηγητές της Οικιακής Οικονομίας για να συμπληρώσουν ωράριο πρώτης ανάθεσης θα πρέπει να πηγαίνουν σε πάνω από 7 σχολεία την εβδομάδα.
Η «εξαφάνιση» γνωστικών αντικειμένων, ειδικά στο Λύκειο θα οδηγήσει χιλιάδες καθηγητές αναπληρωτές εκτός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ενώ οι μόνιμοι καθηγητές στην καλύτερη περίπτωση από Σεπτέμβρη, αν δεν συμπληρώνουν ωράριο με 2η και 3η ανάθεση, θα βρίσκονται σε μόνιμη κινητικότητα.
Τι πετυχαίνει το υπουργείο με αυτήν την κίνηση;
Γεμίζει πλεονάσματα, τα οποία θα τα κατευθύνει στις δεύτερες και τρίτες αναθέσεις κι έτσι θα περιορίσει στο ελάχιστο τον αριθμό των προσλήψεων αναπληρωτών.
Οι πολυδιαφημιζόμενοι μόνιμοι διορισμοί θα παραμείνουν επί εποχής Ν.Δ ακόμα ένα όνειρο απατηλό σε ένα κλάδο που μέρα με τη μέρα γερνάει, αφού διορισμοί έχουν να γίνουν 12 χρόνια.
Διαμορφώνει μέσα στην εκπαίδευση μία μεγάλη δεξαμενή εκπαιδευτικών με ελάχιστες ώρες, πάνω από το κεφάλι των οποίων θα στριφογυρίζει η απειλή μιας πιθανής διαθεσιμότητας τύπου Αρβανιτόπουλου – 2013
Με λίγα λόγια, σε πρώτη φάση το υπουργείο Παιδείας ουσιαστικά και τυπικά “σβήνει” από τους καταλόγους των αναπληρωτών τους καθηγητές των παραπάνω ειδικοτήτων και δημιουργεί τεχνητή παραγωγή υπεραριθμιών με δραστική επιδείνωση των εργασιακών συνθηκών των μονίμων καθηγητών.
Εκπαίδευση …λίγο απ΄ όλα!
Στο επίπεδο της εκπαιδευτικής διαδικασίας τα πράγματα θα γίνουν ακόμη χειρότερα. Χιλιάδες καθηγητές των κλάδων που τα μαθήματα τους εξαφανίστηκαν σε μια νύχτα θα αναγκαστούν να διδάξουν γνωστικά αντικείμενα τα οποία, τα τελευταία χρόνια τους δόθηκαν ως δεύτερη και τρίτη ανάθεση στις σκόπιμες κοπτοραπτικές που έκαναν τα επιτελεία του υπουργείου Παιδείας ιδιαίτερα την τελευταία δεκαετία. Η ενοποίηση διαφόρων ειδικοτήτων και οι παρεμβάσεις στις αναθέσεις μαθημάτων που μόνταραν και μάνταραν όλες οι ηγεσίες του υπουργείο Παιδείας τα τελευταία χρόνια έχουν τόση σχέση με τη βελτίωση της εκπαίδευσης και της μαθησιακής διαδικασίας όση ο φάντης με το ρετσινόλαδο.
Στο όνομα της «αξιοποίησης» του υπάρχοντος δυναμικού που υπακούει στη μαγική λέξη «περικοπές», κοντολογίς, πριμοδοτώντας μια μηχανιστική λογική της κάλυψης κενών και της τυπικής διεκπεραίωσης του ωρολογίου προγράμματος και παραβλέποντας επιστημονικά και διδακτικά κριτήρια, το υπουργείο Παιδείας αλλάζει και μοιράζει πρώτες και δεύτερες και τρίτες αναθέσεις μαθημάτων σε ειδικότητες εκπαιδευτικών.
Είναι φανερό ότι το υπουργείο Παιδείας βρήκε, για μια ακόμη φορά, τον εύκολο τρόπο αφ’ ενός να κρύψει τα κενά εκπαιδευτικών στα σχολεία και αφ’ ετέρου να τους οδηγήσει σε αλληλοσπαραγμό: μέσω των νέων… αναθέσεων μαθημάτων προωθεί το μοντέλο του καθηγητή-δασκάλου που «τα κάνει όλα και συμφέρει», θίγοντας καίρια τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών.
Έτσι οι καθηγητές των Κοινωνικών Επιστημών θα κληθούν να διδάξουν το μάθημα της Ιστορίας, οι Μηχανικοί θα κληθούν να διδάξουν μαθηματικά κλπ γεγονός που θα δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα καθώς και μικρούς εμφύλιους μεταξύ των ειδικοτήτων τους οποίους βεβαίως το Υπουργείο τους υποθάλπει καθώς έτσι μετακυλίει το πρόβλημα αλλού.
Γενικευμένη αναστάτωση
Την ίδια ώρα με προφορική εντολή σε όλα τα Περιφερειακά Υπηρεσιακά Συμβούλι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΥΣΔΕ) της χώρας ακυρώνονται όλες οι φετινές τοποθετήσεις σε οργανικές θέσεις που έγιναν βάσει των κείμενων διατάξεων (ν.1566/1985, ΠΔ50/96, ΠΔ100/97, κ.ά.).
Το Υπουργείο προφορικά ζητάει από τα ΠΥΣΔΕ να επανυπολογιστούν όλες οι φετινές οργανικές, κενά, κτλ από την αρχή με βάση τα Νέα Ωρολόγια Προγράμματα Γυμνασίων-Λυκείων που παρουσιάστηκαν αιφνιδιαστικά πριν λίγες μέρες. Στην ουσία, το Υπουργείο διατάζει τα ΠΥΣΔΕ της χώρας προφορικά και εν μέσω Πανελληνίων να θεσμοποιήσουν επίσημα και άμεσα την εξόντωση-εξαέρωση των εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών – ΠΕ78, Καλλιτεχνικών – ΠΕ08, Οικονομικών – ΠΕ80 και άλλων ειδικοτήτων (Τεχνολόγοι, Μηχανικοί, Αρχιτέκτονες κλπ).
Το Υπουργείο Παιδείας και Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας του Μητσοτάκη υλοποιούν βήμα-βήμα το Σχέδιό τους να βρεθούν όλοι προ τετελεσμένων γεγονότων σε ένα ριζικά διαφορετικό τοπίο τον Σεπτέμβρη. Εξόντωση των κοινωνικών επιστημών και της καλλιτεχνικής παιδείας, Τράπεζα Θεμάτων, Λύκειο-εξεταστικό κάτεργο, Αξιολόγηση σχολείου και εκπαιδευτικών που θα δημοσιοποιείται πλέον στο διαδίκτυο, όλα αυτά, δηλαδή, που πριμοδοτούν το τσάκισμα των εργασιακών σχέσεων και την αναδιάρθρωση της δημόσιας εκπαίδευσης στη γραμμή του φθηνού, πειθαρχημένου και ιδιωτικοποιημένου κατ΄επίφαση δημόσιου σχολείου.
Οπισθεν ολοταχώς!
Όπως επισημαίνει ο εκπαιδευτικός Δημήτρης Παπαδόπουλος το Υπουργείο Παιδείας με την υπουργική απόφαση για το ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων Γυμνασίων και Λυκείων στην ουσία μας γυρνά στις 5 Μαΐου 1967, όταν η Χούντα με τηλεγραφική της εντολή κατήργησε το μάθημα Στοιχεία Δημοκρατικού Πολιτεύματος!
Η διαταγή ανέφερε: «ΔΙΑΚΟΠΤΟΜΕΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΟΣ
Τηλεγραφικὴ Διαταγὴ τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας πρὸς τὰ Γυμνάσια (5 Μαΐου 1967)
Ἀπό 8 Μαΐου 1967 διακόπτομεν διδασκαλίαν μαθήματος Στοιχείων Δημοκρατικοῦ Πολιτεύματος εἰς Σχολεῖα Μέσης Εκπαιδεύσεως καταργουμένης καὶ τῆς γραπτῆς ἐξετάσεως τούτου STOP Μέχρι τοῦδε τεθεῖσα προφορική βαθμολογία μαθήματος τούτου δὲν θὰ ληφθῇ ὑπ΄ὄψιν STOP Εις προβλεπομένας υπό ωρολογίου προγράμματος ώρας διδασκαλίας ανωτέρω μαθήματος θα αναπτύσσηται εις μαθητάς νόημα και σκοποί Επαναστάσεως και ότι αυτή είναι γνησίως Ελληνική μη στρεφομένη εναντίον Εθνικών Κομμάτων συμφώνως προς το διάγγελμα και τας προγραμματικάς δηλώσεις κ. Προέδρου Κυβερνήσεως STOP Ἀναφέρατε ἡμῖν τηλεγραφικῶς λῆψιν και ἐκτέλεσιν παρούσης.»
Κοινωνικοί Επιστήμονες: Αποχή από τη διόρθωση των γραπτών των Πανελλαδικών Εξετάσεων
Σε ψήφισμά της η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών επισημαίνει ότι «οι κοινωνικοί επιστήμονες καλούμαστε υπό συνθήκες απόλυσης να λειτουργήσουμε «κανονικά», βαθμολογώντας τα γραπτά των αγαπημένων μας μαθητών/μαθητριών. Στις 30/6 οι συνάδελφοι μας αναπληρωτές θα απολυθούν και δε θα εργαστούν ξανά. Οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί Π.Ε.78 θα διασκορπιστούν σε 3-4 σχολεία για συμπλήρωση ωραρίου, με το ζήτημα της διαθεσιμότητας-απόλυσης να παραμένει ανοικτό. Συνάδελφοί μας στα ιδιωτικά σχολεία δε θα έχουν ωράριο και θα αναγκαστούν να αποδεχθούν συρρίκνωση των εισοδημάτων ή απόλυση».
Στα πλαίσια αυτά δηλώνουν ότι την Τρίτη 23/6 απέχουν από τη βαθμολόγηση των γραπτών των Πανελληνίων Εξετάσεων και συμμετέχουν στην κινητοποίηση στο Υπουργείο Παιδείας. Παράλληλα καλούν την ΟΛΜΕ, τις ΕΛΜΕ και την ΟΙΕΛΕ να πάρουν απόφαση στήριξης μας και συνολικής αποχής από τη βαθμολόγηση την Τρίτη 23/6.
Όπως είναι γνωστό, την Τρίτη 23 Ιουνίου, η ΟΛΜΕ καλεί σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας «Ενάντια στην υποβάθμιση και τον εξοβελισμό των ειδικοτήτων ΠΕ08 (Καλλιτεχνικών), ΠΕ78 (Κοινωνικών Επιστημών), ΠΕ80 (Οικονομίας) και ΠΕ81 (Πολιτικών Μηχανικών – Αρχιτεκτόνων) από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση εξαιτίας του νέου ωρολογίου προγράμματος», έξω από το υπουργείο Παιδείας, στις 13.00. Παράλληλα ήδη από Πρωτοβάθμια Σωματεία (ΕΛΜΕ, Σύλλογοι Δασκάλων – Νηπιαγωγών – Συντονιστικό Αδιορίστων και Αναπληρωτών) προετοιμάζεται εκπαιδευτική συγκέντρωση στο Σύνταγμα την Πέμπτη, ενώ παρεμβάσεις θα γίνουν και στα Βαθμολογικά Κέντρα και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
*Μέλος του Εκπαιδευτικού Ομίλου – Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης, εκπρόσωπος των Αγωνιστικών Παρεμβάσεων στο ΠΥΣΔΕ Δ΄Αθήνας
e-prologos.gr