Επί μέρες “σέρνεται” στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και στα δημοσιογραφικά γραφεία η πληροφορία πως, στο πλαίσιο του ελληνικού ΜeΤoo, επίκειται η δημοσιοποίηση και νέων καταγγελιών για πρόσωπα πρώτης γραμμής της ελληνικής θεατρικής σκηνής που ενέχονται σε υποθέσεις σεξουαλικών παρενοχλήσεων ή και σεξουαλικών επιθέσεων.
Δεν έπεσε λοιπόν, ως κεραυνός εν αιθρία ούτε η δημοσιοποίηση του ονόματος του γνωστού ηθοποιού και σκηνοθέτη Πέτρου Φιλιππίδη ούτε αυτό του επίσης γνωστού θεατράνθρωπου και καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρη Λιγνάδη. Η κίνηση, βέβαια, του πρώτου να εκδώσει, δια των πληρεξουσίων δικηγόρων του, ανακοίνωση σχολιάστηκε ευρύτατα ως αυτογκόλ και αναζωπύρωσε εκ νέου τη φημολογία για το πρόσωπό του.
Η υπόθεση Λιγνάδη πήρε διαφορετική τροπή, καθώς η ανάρτηση της Έλενας Ακρίτα στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook με την πληροφορία πως “Η Λίνα Μενδώνη ζήτησε την παραίτηση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρη Λιγνάδη”,προκάλεσε αλυσιδωτές αντιδράσεις.
“Οι αποφάσεις της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού ανακοινώνονται αποκλειστικά μέσω των δελτίων Τύπου του ΥΠΠΟΑ και όχι από ιδιωτικά προφίλ στα social media. Κάθε άλλη “αξιόπιστη πληροφορία” είναι παραπλανητική και εξυπηρετεί ασαφείς σκοπιμότητες”, απάντησε σχεδόν ακαριαία το υπουργείο.
Η απάντηση αυτή, που επί της ουσίας αποφεύγει να πάρει θέση για τον πυρήνα του θέματος δεν έμεινε ασχολίαστη (και μάλιστα σε σκληρό και ειρωνικό τόνο που “καρφώνει” και την Άννα Παναγιωταρέα) από την Έλενα Ακρίτα, όπως κι από πολλούς που γνωρίζουν πως στην πραγματικότητα αυτό που επιχειρείται τις τελευταίες ημέρες, με πυκνές παρασκηνιακές κινήσεις, είναι να βρεθεί κάποιος “ομαλός” τρόπος για την απομάκρυνση του Δημήτρη Λιγνάδη από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου.
Πολιτικές προεκτάσεις
Το ζήτημα δεν είναι καθόλου απλό και προφανώς έχει πολιτικές προεκτάσεις, που υπερβαίνουν το ίδιο το θέμα των φημολογούμενων καταγγελιών σε βάρος του.
Ο Δημήτρης Λιγνάδης, ο άνθρωπος που έφερε… τον αγιασμό στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και έδωσε στο ισόγειο του REX το όνομα της ηθοποιού Ελένης Παπαδάκη, της ερωμένης του κατοχικού πρωθυπουργού Ιωάννη Ράλλη που εκτελέστηκε από την ΕΑΜική Εθνική Πολιτοφυλακή κατά τα Δεκεμβριανά του 1944, δεν κρύβει ούτε τις πολιτικές του προτιμήσεις ούτε τις σχέσεις του με το πρωθυπουργικό ζεύγος Κυριάκου Μητσοτάκη – Μαρέβας Γκραμπόφσκι ούτε τις απόψεις του γενικώς.
Άλλωστε, ο Δημήτρης Λιγνάδης τοποθετήθηκε στη θέση του με πολιτική απόφαση της Λίνας Μενδώνη. Όπως είχε ο ίδιος δηλώσει τον Ιούνιο του 2019, δύο μόλις εβδομάδες πριν από τις εθνικές εκλογές, τον ενδιέφερε η θέση του διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, δεν ήταν όμως διατεθειμένος να υποστεί διαδικασία διαγωνισμού επιλογής: “Ναι, με ενδιαφέρει η θέση, αλλά με προβληματίζει το πλαίσιο αυτής της διαδικασίας. Η άποψή μου είναι ότι οι καλλιτεχνικές θέσεις ευθύνης δεν πρέπει να γίνονται μέσω διαγωνισμών αλλά με ανάθεση. Δέκα-είκοσι άνθρωποι είμαστε όλοι κι όλοι, ένα χωριό είναι η Αθήνα. Γνωρίζουμε όχι μόνο τη δουλειά αλλά και τον βίο του άλλου”.
Ούτε δυο μήνες μετά, η Λίνα Μενδώνη, συμμεριζόμενη της απόψεις του, τον διόρισε στην επίζηλη θέση, καταργώντας την διαγωνιστική διαδικασία που είχε δρομολογηθεί από την προκάτοχό της, προφανώς γνωρίζοντας και η ίδια “όχι μόνο τη δουλειά αλλά και τον βίο του άλλου”…
Πολλοί ανακάλεσαν και ένα άλλο γεγονός που σήμερα, υπό το φως των εξελίξεων, αποκτά επίκαιρο χαρακτήρα. Ο Δημήτρης Λιγνάδης σε παλαιότερη συνέντευξη του (στην Real News το 2017) είχε πάρει θέση για το θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης στο χώρο του θεάματος, απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με το σάλο που είχε προκαλέσει η καταγγελία ενός νεαρού εις βάρος του διάσημου ηθοποιού Κέβιν Σπέισι.
“– Πώς είδες την υπόθεση µε τον Κέβιν Σπέισι που προκάλεσε τόσο πολύ θόρυβο, όταν τον κατηγόρησε ένας ηθοποιός πως τον είχε… προσεγγίσει σεξουαλικά σε νεαρή ηλικία;”, ήταν η ερώτηση που του τέθηκε.
Και η απάντηση Λιγνάδη: “Το είδα ως… θλιβερή οπερέτα. Και από τις δύο πλευρές. Από τη µια αυτό το αγόρι που είχε βρεθεί στο πάρτι µε τον Σπέισι πάνω του, γιατί δεν αντέδρασε τότε; Γιατί δεν βγήκε να τον καταγγείλει; Μπορεί γιατί ήταν µικρός και φοβήθηκε. Πώς βρέθηκε σε εκείνο το πάρτι; Πού ήταν οι δικοί του; Γιατί τόσα χρόνια δεν µίλησε; Γιατί τώρα; Γιατί έγινε «µόδα» να καταγγέλλουν τις όποιες σεξουαλικές παρενοχλήσεις; Οταν µε παρενοχλήσεις, θα βγω να το φωνάξω. Θα γυρίσω τον κόσµο ανάποδα. ∆εν θα το θυµηθώ χρόνια µετά – είτε πρόκειται για το αγόρι αυτό, είτε για τις ηθοποιούς που παρενοχλήθηκαν από τον Γουάινστιν. Είναι άθλια η σεξουαλική παρενόχληση, άρα οφείλεις να την καταγγείλεις την ίδια στιγµή, για να µη συµβεί σε άλλους… Και από την άλλη, ο Σπέισι βγήκε να δηλώσει οµοφυλόφιλος για να «δικαιολογήσει» την πράξη που λέγεται ότι έκανε, τονίζοντας πως ήταν µεθυσµένος και δεν… θυµάται; Για αυτό κάνω λόγο για θλιβερή οπερέτα”.
“– Η σεξουαλική παρενόχληση παίζει πια… πρωταγωνιστικό ρόλο στην επικαιρότητα;”.
Δ.Λ.:“Ότι τι; Ότι δεν το γνωρίζουμε πως υπάρχει σε όλες τις δουλειές; ∆εν ξέρουμε πως πολλοί προσπαθούν µέσω της όποιας εξουσίας τους να “εκβιάσουν” σεξουαλικά υφιστάµενούς τους; Ή δεν ξέρουµε πως κάποιοι-κάποιες, προκειµένου να ανέλθουν, “προσφέρονται” σεξουαλικά; ∆εν πάνε κάποιες µε µίνι σε συνεντεύξεις µε στελέχη για να κερδίσουν την όποια θέση; ∆εν κοιµούνται νέα κορίτσια µε εκδότες-καναλάρχες-διευθυντές τραπεζών κ.λπ. για να κερδίσουν “πόντους” στο χώρο τους; Πέφτουµε από τα σύννεφα που γίνονται αυτά; ∆εν τα γνωρίζουµε; Τα ξέρουµε καλά”.
Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός…
Η αμηχανία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού να διαχειριστεί την υπόθεση που “καίει” και την ίδια είναι προφανής. Θυμίζουμε δε και κάτι ακόμη που ενδέχεται να έχει τη σημασία του.
Στις εκδηλώσεις με γενικό τίτλο “Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός…” που είχε οργανώσει πέρυσι το υπουργείο Πολιτισμού, το Εθνικό Θέατρο είχε σημαντικότατη συμμετοχή με τρεις παραγωγές που περιόδευσαν στη χώρα, ενώ ο ίδιος ο Δημήτρης Λιγνάδης συμμετείχε ενεργά τόσο στη συγκρότηση του συνολικού προγράμματος όσο και στην επίσημη παρουσίασή του τον Μάιο του 2020
Τότε είχε επισήμως ανακοινωθεί πως το “Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός…” φιλοδοξεί να καθιερωθεί ως ετήσιος θεσμός και πως την 1η Οκτωβρίου 2020 θα άνοιγε η πλατφόρμα για την υποβολή προτάσεων για το 2021, τις οποίες θα αξιολογούσε ειδική επιτροπή που θα όριζε η υπουργός Πολιτισμού.
Ωστόσο, η σχετική προκήρυξη άργησε χαρακτηριστικά και βγήκε τελικά λίγες μέρες πριν την εκπνοή του 2020. Προς έκπληξη όλων το όνομα του Δημήτρη Λιγνάδη απουσίαζε από τη σύνθεση της Επιτροπής Αξιολόγησης, σε αντίθεση λ.χ. με τους Γιώργο Κουμεντάκη, καλλιτεχνικό διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κατερίνα Ευαγγελάτου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών, Δάφνι Κόκκινου διευθυντή της Κρατικής Σχολής Ορχηστρικής Τέχνης, αλλά και της πανταχού παρούσας Άννας Παναγιωταρέα…
Τα μαχαιρώματα για τον Δημήτρη Λιγνάδη καλά κρατούν
Ο ίδιος ο Δημήτρης Λιγνάδης, με προσωπική του δήλωση που εστάλη από την ηλεκτρονική διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου, κάνει λόγο για φήμες που δεν γνωρίζει πως προέκυψαν ούτε ποιο σκοπό εξυπηρετούν και τονίζει ότι συνεχίζει να ασκεί τα καθήκοντά του.
Παρά την διάψευση αυτή, οι πληροφορίες επιμένουν πως επίκειται πλέον ομαδική καταγγελία εις βάρος του σε ενυπόγραφο κείμενο που θα δοθεί υπό την σκέπη του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, που έχει αναλάβει ενεργό ρόλο τις τελευταίες ημέρες στο ζήτημα που έχει ανακύψει με τις αποκαλύψεις για τα συμβαίνοντα επί χρόνια στον χώρο του θεάτρου.
Για κάποιους, όπως σχολίασε γνωστή ηθοποιός, φαίνεται ότι εκτός από τον ασκό του Αιόλου, άνοιξαν και οι Πύλες της Κολάσεως.
Πηγή: Άλκης Κόκκινος – Kosmodromio.gr
e-prologos.gr