Του Γιώργου Κ. Καββαδία*
Την ώρα που η κυβέρνηση και ο νέος υπουργός Παιδείας Κ. Πιερρακάκης διαλαλούν την κυβερνητική τους πραμάτεια στη Βουλή στον Πειραιά, σε όλη τη χώρα, στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση εκπαιδευτικοί διώκονται ακόμα και για τις απόψεις τους (που διατυπώνουν ακόμα και σε κλειστές ομάδες) και τη συνδικαλιστική τους δράση. Ο χαφιεδισμός εκσυγχρονίζεται και ψηφιακά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο φιλόλογος Νεκτάριος Χατζηανδρέου) που κατηγορείται για… «κακόβουλη άσκηση κριτικής των πράξεων της προϊστάμενης αρχής», γιατί σε ηλεκτρονικό του μήνυμα προς τους συναδέλφους του σχολείου του σχολίασε την εγκύκλιο του -πρώην- ΓΓ του ΥΠΑΙΘ Κόπτση, μία μέρα μετά την κατάρρευση της Τράπεζας Θεμάτων!
Ο νέος υπουργός Παιδείας εφαρμόζοντας την πολιτική της κυβέρνησης επιχειρεί να υλοποιήσει γνωστές εξαγγελίες που αφορούν τον «ψηφιακό εκσυγχρονισμό» της εκπαίδευσης «χτίζουμε επάνω στο πυκνό έργο που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη τετραετία και που μας επιτρέπει να θέσουμε τον πήχη ακόμα πιο ψηλά» πάνω σε ένα γκρίζο θεσμικό πλαίσιο που ποινικοποιεί την έκφραση της άποψης και της συνδικαλιστικής δράσης. Η βιομηχανία διώξεων και τρομοκρατίας που στήθηκε όλο αυτό το διάστημα συνεχίζεται και κλιμακώνεται αξιοποιώντας όλους τους κρατικούς μηχανισμούς. Είναι προφανές ότι είμαστε σε μια περίοδο όπου τα σωματεία, η δράση τους και όλες οι φωνές που αντιστέκονται στη βαρβαρότητα, στοχοποιούνται από το κράτος και τους μηχανισμούς του, την κυβέρνηση και τη Διοίκηση.
Σε αυτή την κατεύθυνση ο «ψηφιακός εκσυχρονισμός» της κυβέρνησης και της ηγεσίας του ΥΠΑΙΘΑ σημαίνει ένα οργουελιανό μοντέλο πανοπτικού ασφυκτικού ελέγχου εκπαιδευτικών και μαθητών. Σε αυτό το πλαίσιο προβλέπεται δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας για γονείς και κηδεμόνες (e-parents) που στόχο έχει την παρακολούθηση της επίδοσης του μαθητή, των βαθμών, των απουσιών, την πληροφόρηση σε σχέση με την ύλη που καλύπτεται στην τάξη και τις εργασίες που ανατίθενται στον μαθητή”.
Τι σημαίνει αυτό για τους εκπαιδευτικούς; Πρόσθετο γραφειοκρατικό όγκο δουλειάς για να μπαίνουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και να δηλώνουν λεπτομερώς τι διδάχθηκε στην τάξη και τι εργασίες ανατέθηκαν στους μαθητές ! Έτσι οι γονείς αναγορεύονται σε επιθεωρητές που θα έχουν άποψη για το εκπαιδευτικό έργο και θα «αξιολογούν» τους εκπαιδευτικούς αν σωστά διδάσκουν ή όχι.
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών με βάση τις επιδόσεις των μαθητών
Το να αποτελέσουν οι βαθμολογίες των μαθητών βασικό «πυλώνα» του νέου «οικοδομήματος» αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, με δραστικό ρόλο των Συμβούλων Εκπαίδευσης προετοιμάζει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Κοντολογίς, η «απόδοση» των μαθητών και τα «μαθησιακά αποτελέσματα» (π.χ. βαθμολογίες, τεστ, συμμετοχή σε εργασίες και προγράμματα, αποτελέσματα εξετάσεων, ροή αποφοιτούντων) θα αποτελέσουν κριτήρια της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας (και θα επηρεάσει την κρατική χρηματοδότησή της στη λογική κόστος – όφελος) και των εκπαιδευτικών.
«Έξυπνη» πλατφόρμα αξιολόγησης των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών
Παράλληλα το ΥΠΑΙΘ, με βάση την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ), ετοιμάζει «έξυπνη» πλατφόρμα και Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα «στο οποίο θα γίνεται η συστηματική καταχώρηση των δεδομένων της αξιολόγησης μαθητών, εκπαιδευτικών, σχολείων και εκπαιδευτικού έργου καθώς και η επεξεργασία των δεδομένων και της εσωτερικής και της εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών καθώς και των στελεχών εκπαίδευσης» («Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020 – 2025»).
Η κίνηση αυτή εναρμονίζεται με τις κατευθύνσεις του προγράμματος της Ν.Δ. για την Παιδεία, στο οποίο προβλέπεται «αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μονάδων από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές με χρήση ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων και δημιουργία δεικτών με βάση τα αποτελέσματα».
Σύμφωνα με την «Ψηφιακή Βίβλο», ψηφιοποιούνται «οι διοικητικές λειτουργίες, η επικοινωνία με τους γονείς, η επιμόρφωση, αλλά επίσης η αποτύπωση της αξιολόγησης σχολικών μονάδων για την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού».
Συμπερασματικά μέσα από τις αγιογραφικές διακηρύξεις περί «Ψηφιακού Μετασχηματισμού» υλοποιείται μια πολιτική (υποχρηματοδότηση, αξιολόγηση και κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών, εκατοντάδες κενά μέχρι και το τέλος της σχολικής χρονιάς, ομηρία νεοδιόριστων):
- που εντείνει την επίθεση στο δημόσιο σχολείο με στόχο την πλήρη διάλυση του και εν τέλει τη λειτουργία του με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, που επιδιώκουν ΕΕ, ΟΟΣΑ και Κεφάλαιο
- που διαμορφώνει ένα σχολείο έντασης των ταξικών φραγμών με αξιολόγηση – χειραγώγηση – κατηγοριοποίηση, με Τράπεζα θεμάτων – ΕΒΕ – εξετάσεις PISA κ.α
- που θέλει τους εκπαιδευτικούς άβουλους και μοιραίους με τα σωματεία παραγκωνισμένα ή να ανέχονται και να σιωπούν!
* Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος στο 3ο ΓΕΛ Κερατσινίου, μέλος του ΔΣ της ΕΛΜΕ Πειραιά, μέλος της ΣΕ του περιοδικού «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης» και του Εκπαιδευτικού Ομίλου
e-prologos.gr